BTB noemt bedrijven in dossier havenarbeid bij Raad van State

Vakbond BTB geeft in een schrijven aan zijn leden de namen vrij van de bedrijven die naar de Raad van State zijn gestapt om het nieuwe KB over havenarbeid aan te vechten. De grootste groep bestaat uit interimkantoren.

Een tiental bedrijven vecht het Koninklijk Besluit aan dat concrete uitwerking moet geven aan het akkoord voor een aanpassing van het Belgisch havenarbeidstelsel, dat bonden en werkgevers bereikten. Hun namen waren tot dusver niet bekendgemaakt. De socialistische transportarbeidersbond doet dat nu wel.

Weinig stouwers en logistiekers

Topman Fernand Huts van Katoen Natie had van zijn kant reeds bevestigd dat zijn groep een van de spelers was die de Raad van State om vernietiging van het KB heeft gevraagd. Op de lijst van de BTB staan Katoen Natie Bulk Terminals en Logisport vermeld. Logisport is de logistieke dochter van Katoen Natie die in het dossier van de havenarbeid het vaakst in beeld komt.

Aan havenzijde worden ook Middlegate Europe uit Zeebrugge en MVH Logistics/Stuwadoring, een Nederlands bedrijf dat zich toelegt op het stuffen en strippen van containers, genoemd. Maar Antwerpse havenoperatoren buiten Katoen Natie zelf zijn niet bespeuren.

Voor het overige hebben vooral interimkantoren besloten de juridische weg te bewandelen. Het gaat om AIB (de moedermaatschappij van AGO Jobs & HR), Vivaldis Interim, VIO Interim, Synergie Belgium, Konvert Interim Vlaanderen en Manpower Belgium.

Global Port Training

Een specifiek geval is Global Port Training. Het Antwerps bedrijf is gespecialiseerd in opleidingen aan arbeiders en hun rechtstreekse leidinggevenden (‘blue’ en ‘gray collar’), vooral voor de opstart van nieuwe havens en terminals. Het leren omgaan met kranen en zware behandelingstuigen zoals straddle carriers staat daarbij niet zelden voorop.

CEO Lode De Bock benadrukt dat het GPT er niet om te doen is de wet-Major op de havenarbeid af te breken. “Wij vechten een stukje van de nieuwe wetgeving aan. Wij mogen vandaag geen opleidingen geven aan havenarbeiders in de Belgische havens en hadden gehoopt dat we dit bij de aanpassing van het stelsel wel zouden mogen gaan doen. Dat is met het nieuwe KB niet het geval.”

Global Port Training haalt momenteel zowat 80% van zijn omzet in het buitenland. In België is het bedrijf vooral actief buiten de grote zeehaven, onder meer op inlandterminals en in binnenhavens zoals Luik.

Ingebrekestelling

De BTB laat zijn leden in zijn nieuwsbrief ook weten dat de Europese Commissie “de essentie van de aanpassingen” die België aan zijn havenarbeidssysteem wil aanbrengen, niet in vraag stelt. De bond beroept zich daarvoor op informatie die het van het kabinet van federaal minister  van Werk Kris Peeters kreeg.

Dat maakt zich naar verluidt ook nog steeds sterk dat de procedure van ingebrekestelling tegen België “op basis van de gemaakte afspraken zal kunnen worden stopgezet", nadat de juridisch verplichte weg hiervoor werd afgelegd. Dit wil zeggen dat de afgeronde procedure eerst moet worden geagendeerd op de raad van eurocommissarissen die pas midden november zal bijeenkomen, zegt de BTB nog.