Bouw sluis Terneuzen duurder voor Vlaanderen door vervuilde grond

Een tegenvaller voor Vlaanderen: de bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen wordt aanzienlijk duurder vanwege vervuilde grond. Hoeveel duurder is nog onbekend. Wel bekend is wie de rekening betaalt: het departement voor Mobiliteit en Openbare Werken.

Volgens de Nederlandse krant FD is de verontreiniging al een jaar geleden ontdekt en inmiddels verwijderd. Dat bevestigde de Nederlandse Rijkswaterstaat aan de krant. Des te opmerkelijker dat nog niet bekend is hoe groot de schoonmaakkosten zijn. Volgens de krant geeft dit aan dat er heftig wordt gediscussieerd door de betrokken partijen. De rekening is in ieder geval voor de opdrachtgever, de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie, en niet voor de bouwers. "De bodemverontreiniging was niet voorzien in de aanbesteding", aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Daarmee lijken de bouwers geen risico te lopen.

Geen ruzie

In de Vlaamse-Nederlandse Scheldecommissie zitten naast het departement voor Mobiliteit en Openbare Werken ook Rijkswaterstaat, North Sea Port en de provincie Zeeland. In de commissie is afgesproken dat Vlaanderen tegenvallers betaalt. Nederland draagt een vast bedrag bij dat niet zal stijgen bij tegenvallers. Rijkswaterstaat bevestigt aan de krant FD dat de gesprekken in de commissie naar aanleiding van de financiële tegenvaller 'soms pittig zijn en op het scherp van de snede worden gevoerd'. Maar er is volgens de woordvoerder geen sprake van ruzie. 

DEME en Van Laere

De sluis wordt gebouwd door Sassevaart, een samenwerking tussen DEME, Van Laere en het Nederlandse bedrijf BAM. Sassevaart heeft vanwege de vervuilde grond de planning moeten veranderen. Zo startte het voorwerk voor de enorme betonnen sluishoofden, waar straks de sluisdeuren in komen, later. Ook andere onderdelen van het project moesten worden uitgesteld, soms zelfs met drie kwartalen.

194 miljoen euro voor tegenvallers

Voor de bouw is in totaal 947 miljoen euro gereserveerd. Aannemer Sassevaart ontvangt 753,3 miljoen euro. Hierdoor blijft er 194 miljoen euro over voor tegenvallers. Of dit genoeg is om de extra kosten vanwege de bodemvervuiling te betalen, is onbekend. Sassevaart nam twee jaar geleden de opdracht aan voor een lager bedrag dan verwacht. Hierdoor ontvingen Nederland en Vlaanderen afgelopen jaar respectievelijk 37,5 en 47 miljoen terug uit het projectbudget. De opening is nog steeds gepland voor eind 2022.

Adrie Boxmeer