Hoogste winstmarges lijnvaart in tien jaar tijd ondanks coronacrisis

Nu bijna alle grote containerrederijen hun kwartaalresultaten gepubliceerd hebben, blijkt dat ze gemiddeld een operationele marge van 8,5% behaald hebben. Omdat de volumes en tarieven niet gestegen zijn, komt de winst dus uit kostenbesparingen.

Tien van de twaalf grote carriers geven halfjaarcijfers vrij. Alleen MSC en Pacific International Lines (PIL) geven geen inkijk in hun financiële prestaties. Uit een vergelijking van alle resultaten die de Franse consultant Alphaliner om de drie maanden maakt, blijkt dat de lijnvaartsector in het tweede kwartaal de hoogste operationele winsten realiseerde sinds 2010, toen het grote herstel na de financiële crisis voor een enorme volumestijging zorgde.

Het lijkt opmerkelijk dat de carriers het juist in een nieuwe (corona)crisis zo goed doen. De totale vervoerde volumes van de tien carriers kenden in het tweede kwartaal immers een lichte daling van 0,2% tegenover het eerste kwartaal, terwijl de inkomsten per vervoerde teu gemiddeld 0,6% lager waren.

Bunkerkosten

De goede financiële resultaten zijn dan ook grotendeels toe te schrijven aan de forse daling van de bunkerkosten. De coronacrisis deed de vraag naar olie wereldwijd fors afnemen, waardoor een ton zware bunkerolie in Rotterdam 30% goedkoper werd en een ton Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO) zelfs 46%.

Omdat de rederijen hun brandstoftoeslagen baseren op de bunkerprijzen van de periode daarvoor, waren die toeslagen in het tweede kwartaal nog hoog. In het derde kwartaal zullen de BAF's (Bunker Adjustment Factor) dalen, maar intussen zijn wel de containertarieven op enkele belangrijke routes gestegen dankzij het grote ladingaanbod.

Evergreen

De vergelijking van de operationele winst met de totale inkomsten, leverde de sector in het tweede kwartaal een operationele marge van 8,5% op. Dat is fors meer dan de 2,6% van het eerste kwartaal. De hoogste marges waren die van Evergreen (12%), Hapag-Lloyd (11,7%) en Wan Hai (10,3%). Ook CMA CGM (9,3%), Zim (9,1%) en HMM (8,7%) zaten boven het gemiddelde, terwijl Maersk daar met 8,3% net onder zat.

Het gemiddelde werd omlaag getrokken door de operationele marges van Yang Ming (1,8%) en de COSCO Group met de zusterrederijen COSCO Shipping Lines en OOCL (4,6%). Het is de eerste keer sinds een vijftal jaren dat alle carriers een operationele winst behalen, al leden sommige rederijen wel nog een nettoverlies na afschrijvingen.

Stefan Verberckmoes