Carriers en wegvervoerders getuigen over tekort aan leeg equipment

Door het grote aantal geschrapte afvaarten uit China kampen verladers in Europa en de VS met een tekort aan leeg equipment. De trend wordt bevestigd door MSC in Antwerpen en Cosco in Zeebrugge. Ook Transport Joosen en Transport Roosens getuigen.

Volgens de ‘Container Availability Index’ van Containers xChange stapelen de lege containers zich op in China en liggen de volumes er tot 50% hoger dan in een vergelijkbare week vorig jaar. In de VS en Europa kampen verladers daardoor met een tekort aan equipment. Volgens de index is er bijvoorbeeld in Hamburg een daling van het lege equipment met 33%.

Volumedaling

De trend wordt bevestigd door MSC in Antwerpen. “Het tekort is een logisch gevolg van het feit dat er minder containers uit China komen. Het is dan ook geen evidentie om tegemoet te komen aan de vraag van de verladers. We zien dat ook wij met equipment issues kampen en de situatie ziet er niet te best uit. Dit kan nog weken duren”, zegt Marc Beerlandt, CEO van MSC Belgium.

Eenzelfde verhaal bij CSP in Zeebrugge. “De klanten en rederijen worstelen met een tekort aan leeg equipment. Het tekort zal nog toenemen. Men is nu al volop aan het herpositioneren naar de belangrijkste exporthubs zoals Antwerpen en Duisburg vanuit onder meer het Verenigd Koninkrijk en Venlo”, zegt Alexander Demon van CSP in Zeebrugge. Eens de trafieken uit China weer op gang komen, verwacht hij ook daar problemen met leeg equipment.

Haven Genk, dat een depot heeft voor verschillende rederijen, ziet nog geen tekort aan leeg equipment, maar voelt wel een volumedaling. “Doordat er overal grote stocks zijn, worden er minder containers uit het depot gehaald. We hebben wel onze lichtercapaciteit met 30% moeten inkrimpen omdat er minder volumes vervoerd worden”, bevestigt Wesley Mazzei, directeur van Haven Genk.

Probleem grootst bij reefercontainers

De containervervoerders nemen het tekort aan ‘equipment’ duidelijk waar. “Er zijn veel te weinig containers. Het probleem is het grootst bij de reefercontainers”, zegt Yves Haud’huyze van Transport Joosen. Volgens hem is het tekort vooral in de haven voelbaar. “Veel klanten vragen ons om lege containers in Meerhout, Athus, West-Vlaanderen en zelfs Noord-Frankrijk op te halen.”

Hij vreest dat ook die bron zal opdrogen. “Eigenlijk zouden de rederijen enkele schepen met lege containers uit China moeten laten vertrekken, maar dat zal natuurlijk niet gebeuren omdat het te duur zou zijn”, zegt hij.

Ook Chris Delcroix van DBT Logistics probeert als het kan in het achterland lege containers ‘op te zetten’, wat wel omrijkosten met zich kan meebrengen. Volgens hem zijn er ook extra kosten voor de vervoerders in de haven zelf. “Er wordt vaak tijd verloren omdat, wanneer in een depot een chauffeur eindelijk aan de beurt is, hij te horen krijgt dat hij naar een ander depot moet rijden. Een betere communicatie door de expediteurs zou aangewezen zijn.”

Minder transportopdrachten

Het tekort aan containers heeft ook een weerslag op de activiteit. “Als klanten te weinig containers hebben, zijn er minder transportopdrachten. Na de euforie in het begin van het jaar door de stakingen in de Franse havens, zal dat op termijn voor sommige vervoerders hard aankomen. Als het zo voortgaat, zullen vooral de ‘charters’ in de problemen komen, net als tijdens de crisis tien jaar geleden”, voegt Haud’huyze toe.

“Het komt inderdaad steeds vaker voort dat verladers hun transportopdrachten ‘on hold’ zetten omdat ze geen lege containers vinden. Wij proberen hen te helpen dankzij ons tussendepot in de haven en door het hergebruik aan te bieden”, zegt Peter van de Kerkhof, CEO van Transport Roosens.

Tekort stockageruimte

Volgens hem heeft het tekort ook een ander gevolg: “In onze warehouses moeten we veel extra producten stockeren omdat ze niet uitgevoerd kunnen worden. Dat zou voor een tekort aan stockageruimte kunnen zorgen”.

Koen Heinen/Philippe Vandooren