Autoschepenfile in Zeebrugge door coronavirus

Door de veiligheidsmaatregelen voor de gezondheid van de havenarbeiders, worden de autoschepen in Zeebrugge trager geladen en gelost. Dat leidde tot volle kades. Voor de toekomst ziet het er heel wat minder rooskleurig uit.

Vrijdag waren de kades aan de autoterminals in de achterhaven van Zeebrugge ongezien druk bezet. In het Noordelijk Insteekdok en het Zuidelijk Insteekdok lagen op een bepaald moment maar liefst elf autoschepen aan. Opmerkelijk, want de autoproductie in Europa en tot ver daarbuiten was op dat moment aan het stilvallen door de maatregelen tegen de verdere verspreiding van het coronavirus. Ook vandaag liggen er nog acht autocarriers aan de terminals van International Car Operators (ICO) en Wallenius Wilhelmsen in de achterhaven. Van de roroschepen van Cobelfret (CLdN) in de voorhaven is niet bekend hoeveel nieuwe auto's ze meenemen.

Precies dat coronavirus bleek ook de oorzaak van de drukte op het Zeebrugse water. “Door de veiligheidsmaatregelen voor de gezondheid van de havenarbeiders en ons vast personeel op de terminals, verloopt het laden en lossen van schepen trager”, zegt gedelegeerd bestuurder Marc Adriansens van International Car Operators (ICO). De mensen moeten bij het werken zo veel mogelijk afstand houden waardoor bijvoorbeeld het vervoer van shunters (chauffeurs) in busjes gespreider verloopt.

Volumeverlies onafwendbaar

Het is koffiedik kijken wat de nabije en verre toekomst zal bieden, eenmaal de huidige varende en geparkeerde autostocks verwerkt zijn. In een rapport van vrijdag waarschuwt de Europese federatie van de autologistiek ECG voor een industriële autocrisis zonder voorgaande. De marktvraag in Europa zou dit jaar kunnen dalen met 17% ten opzichte van 2019. In aantallen zou dat een verlies van 2,6 miljoen wagens betekenen. Om dit even in een concreet perspectief te plaatsen: dat zijn er meer dan de 2,1 miljoen per jaar in Bremerhaven, de tweede grootste autohaven ter wereld na Zeebrugge, dat vorig jaar ruim 2,9 miljoen wagens behandelde. De Europese autoproductie zou in een worstcasescenario met 12,5% terugvallen. Het effect van het coronavirus zou voelbaar blijven tot in 2022.

ECG hoopt dat uit deze crisis lessen getrokken worden om de supplychains nog robuuster te maken. Daarbij wordt gedacht aan het spreiden van productie met een sterkere regionale aanlevering en geavanceerde IT-systemen voor transparantie van de goederenketen. “Maar nog belangrijker wordt het om een vertrouwensrelatie te behouden in de partnerships tussen de autoconstructeurs (OEM’s, of original equipment manufacturors), leveranciers en logistieke dienstverleners.”

Roel Jacobus