Autocarriers varen minder door coronastilstand productie

Door het stilvallen van de autoproductie bij de constructeurs, sturen de carriers hun vaarschema’s bij. In Europa worden zo goed als geen auto’s meer gemaakt en het is koffiedik kijken wanneer de productie terug zal opgestart worden.

Rederij UECC laat aan zijn klanten weten dat de vaarschema’s aangepast worden nu alle Europese autoconstructeurs hun productie stopten of dat in de komende dagen zullen doen. “We zullen ons netwerk blijven exploiteren zolang er voldoende lading is, maar met een verminderde vaarfrequentie. Aangezien er van uur tot uur veranderingen zijn, is het moeilijk om een ​​nieuw volledig vlootschema op te stellen. We denken dat het enige tijd kan duren tot de productie wordt hervat.

De Noorse rederij UECC, een joint venture van het Japanse NYK en het Noorse Wallenius, vervoert met zeventien roroschepen personenwagens en trucks op shortsearoutes in Europa. Het bedrijf heeft terminalactiviteiten bij International Car Operators in Zeebrugge (eveneens een dochterbedrijf van NYK) en in de Spaanse havens Vigo en Guipuzcoa (San-Sebastian). In de gegeven omstandigheden van onbenutte capaciteit doet UECC een aanbod voor klanten met een behoefte aan 'irregular shipments'.

Normale patronen verstoord

Ook wereldwijde operator Wallenius Wilhelmsen spreekt in een nieuwe update: “Gezien de verspreiding van het coronavirus in bepaalde landen afneemt en in andere landen versnelt, veranderen de normale patronen van onze dienstverlening. Daar passen we onze vaarschema’s en capaciteit op aan.” De leidende roro-operator waarschuwde op 6 maart al dat de impact van het coronavirus zal meespelen in een volumeverlies van 20% in de trafiek van nieuwe auto’s in het eerste kwartaal. Voor het tweede kwartaal is het afwachten wat de verdere, wereldwijde evolutie brengt.

Bij Glovis Europe, de in Duitsland gevestigde tak van rederij Glovis uit de Koreaanse groep Hyundai, kregen we nog een reactie op de vraag naar hoe het coronavirus de vaarschema’s beïnvloedt. Glovis brengt onder meer de Tesla's uit de VS naar Zeebrugge.

Nu sluit ook Afrika

Bij de Europese federatie van autologistiek ECG regent het nieuws van constructeurs die een na een de activiteiten stilleggen. Het gaat om fabrieken in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Renault sloot zelfs zijn fabrieken in het Midden-Oosten en Afrika. Het gaat onder meer om twee fabrieken in Marokko, waar 10.000 medewerkers jaarlijks 400.000 Dacia’s assembleren.

De algemene vergadering en het lentecongres van ECG op 14 en 15 mei in het Spaanse Malaga is geannuleerd. De verplichte statutaire algemene vergadering zal online gehouden worden.

Roel Jacobus