Australische groep Containerchain strijkt neer in Antwerpen

Containerchain opent volgende maand een kantoor in Antwerpen. De Australische groep ziet in de Scheldehaven en haar hinterland een voor de hand liggende markt voor zijn softwareoplossingen voor het stroomlijnen van containerlogistiek aan landzijde.

Containerchain stak onder zijn huidige naam een tiental jaar geleden van wal in Australië. De focus ligt sindsdien op het leveren van geïntegreerde software-oplossingen voor containerlogistiek, “from port to door and back again”. Doelgroepen zijn zowel carriers en vervoerders, inlandterminals en containerdepots als verladers en logistieke dienstverleners.

DNA in transport

“Wij slaan een horizontale brug tussen de verticale systemen die al die spelers opgezet hebben en brengen ze samen in één ecosysteem”, zegt oprichter en CEO Tony Paldano (links op de foto).

“Wij zijn een technologiebedrijf, maar ons DNA is geworteld in de sector. De helft van onze medewerkers zijn mensen uit transport en logistiek die perfect weten wat de noden van de markt zijn. Dat laat ons toe om technologie te bieden die diep in de operationele processen van onze klanten ingebed kan worden en zo voor echte digitalisering zorgt.”, voegt Paldano daar aan toe. “

Het bedirijf wil een naar eigen zeggen een hefboom voor echte verandering zijn. "Digitalisering van manuele processen is het antwoord niet. Echte digitalisering vereist dat een bedrijf zijn processen volledig herdenkt. Precies in dat soort 'change management' kunnen wij een bijdrage leveren.”

In België haalde Containerchain Eric Noterman, de vroegere CEO van Van Moer Logistics, aan boord als strategisch adviseur. “Containerlogistiek is een globale business en wij hebben de ambitie om werelwijd te werken. Maar als je daar geen lokale strategie aan koppelt, kan je niet succesvol zijn.”

Blik op Europa

In Australië en Nieuw-Zeeland heeft Containerchain intussen zijn sporen verdiend. Daar staan grote groepen als Qube Logistics en Toll op de klantenlijst. De logische volgende stap was uitbreiding naar Zuidoost-Azië, waar de groep eigen vestigingen heeft in Singapore, Hongkong en Maleisië. In Singapore maken 21 onafhankelijke containerdepots maar ook PSA als terminaloperator gebruik van de software van Containerchain.

De Australiërs richten het vizier gericht op Europa. Als leverancier van toepassingen voor kijkt het daarbij in de allereerste plaats naar de drie grootste havens in de Noord-Europese range en hun respectieve hinterland.

Eerder dit jaar opende Containerchain al een kantoor in Hamburg en vanuit Rotterdam ging Patrick Mertens, een vroegere Hamburg Süd-man, als general manager Europe aan de slag.

Kantoor in Antwerpen

Maar het eerste operationele kantoor in de Benelux komt in Antwerpen. Containerchain wil volgende maand de deuren van zijn vestiging in de Scheldehaven openen. De aanwerving van een commercieel manager en andere medewerkers is intussen gestart. Op termijn zouden het Hamburgs en het Antwerps kantoor elk een vijftal mensen tellen.

De keuze voor Antwerpen is niet toevallig, onderstreept chief operating officer Chris Collins (rechts op de foto). “Hamburg kwam eerst omdat een belangrijke klant daar om vroeg. Maar we hebben het gevoel dat we met onze producten in Antwerpen tegemoet kunnen komen aan een reële vraag naar oplossingen die de congestie structureel helpen verlichten, zoals we daar op onze andere markten ook in geslaagd zijn. Als we in Antwerpen volledig op dreef zijn, komt Rotterdam aan de beurt.”

Complementair met NxtPort

Het platform dat Containerchain biedt, valt perfect te rijmen met initiatieven als NxtPort, verzekert Tony Paldano nog.

“Wij zijn complementair aan NxtPort. Platformen die binnen een community de uitwisseling van data stimuleren en de bewustmaking van alle actoren op dat vlak versterken, zijn precies wat we willen zien gebeuren. Dat communitydenken leeft ook bij ons heel sterk. Antwerpen bewijst met NxtPort dat het een visie inzake digitalisering heeft. Alle betrokken spelers moeten beseffen dat zij economisch aan het kortste eind zullen trekken als zij niet voluit gaan voor digitalisering, én dat geen enkele partij het probleem op zijn eentje aankan.”

Jean-Louis Vandevoorde