ASV: "Wil Antwerpen Champions League spelen of tweede klasse?"

Ook de Antwerpse Scheepvaartvereniging is ontstemd over het uitstel rond het Saeftinghedossier. Het havenbestuur wil een degelijke juridische oplossing. Het laatste woord is aan de Vlaamse overheid, maar die doet er het zwijgen toe.

De beslissing van de Vlaamse overheid om extra tijd te nemen alvorens een knoop door te hakken in het dossier rond het Saeftinghedok valt ook bij de Antwerpse Scheepvaartvereniging ASV niet in goede aarde. Volgens Eddy Wouters, directeur-generaal van de ASV kan de Vlaamse overheid zich weinig getalm permitteren. De grote spelers uit het containervervoer zijn nu al volop bezig met strategische havenbeslissingen voor de toekomst.

"De totale containercapaciteit van een haven is bij deze beslissingen niet de belangrijkste factor, maar wel de mogelijkheid tot bundeling van hun los- en laadoperaties op één terminal – met voldoende ruimte zowel aan de waterkant als op land. De kwaliteit van verbinding met het hinterland is de andere cruciale factor", zo zegt Wouters in een persbericht.

Succes

Operationele efficiënties in de havens zijn volgens Wouters de sleutel tot het succes van een containerrederij. "Zeker voor een haven waar al kostbare tijd verloren is gegaan door het op- en afvaren van een rivier. Daarom zullen oplossingen met verknipte operaties geen soelaas bieden voor de toekomstvisie van deze bedrijven. De reders willen nu weten waar de haven van Antwerpen morgen wil spelen: met Saeftinghe in de Champions League voor vele volgende generaties of met versnipperde alternatieven in een lagere, regionale afdeling.”

“De containerrederijen maken duidelijk wat ze willen: bundeling van volumes in de aanloophavens en vlotte, betaalbare connecties met het hinterland. Als de haven van Antwerpen binnenkort deze groeizekerheden niet kan garanderen dan zet de haven zich buitenspel voor de toekomst”, valt ASV-voorzitter Philippe Oyen hem bij.

Eerder reageerde ook Voka/Alfaport ontstemd op het uitstel. Bij de bedrijven heerst immers de angst dat het uitstel van een beslissing over de extra containercapaciteit enkel in de kaarten speelt van de concurrenten.

Vlaamse stilte

Op het kabinet van Havenschepen Marc Van Peel (CD&V) is begrip te horen voor de bezorgdheid. "Maar vooral moet de juiste juridische weg gevolgd worden, zodat nadien alle neuzen in dezelfde richting staan en er gekozen kan worden voor de oplossing die de voorkeur van de Vlaamse overheid heeft", klinkt het.

In dit dossier is niet Antwerpen aan zet, maar heeft de Vlaamse overheid het laatste woord. "We hebben weinig inspraak in de procedure, maar we waren er wel van op de hoogte dat het onderzoek langer zou duren. We hopen dat Vlaanderen, wanneer het extra tijd neemt om tot een beslissing te komen, daar een gegronde reden toe heeft. Daar hebben we ook alle vertrouwen in. We begrijpen de verontwaardiging bij het bedrijfsleven, maar gaan nu de druk op de overheid niet opvoeren. De beslissing moet vooral op een correcte manier tot stand komen, zodat er nadien ook een breed draagvlak is voor de uitvoering."

Opvallend: het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) reageert voorlopig niet. Eerst wil men de zaak er grondiger bekijken. 

Michiel Leen