ArcelorMittal Gent ontwikkelt track&trace app voor staalleveringen

ArcelorMittal Gent ontwikkelde een track&trace app waarmee de klanten het leveringstraject van hun bestelling vanuit de staalfabriek online kunnen opvolgen. Die wordt al uitgetest in het wegvervoer, maar wordt uitgebreid naar trein en schip.

ArcelorMittal Gent levert jaarlijks bijna 5 miljoen ton aan staalrollen af. Vanuit de productiesite in het Gentse havengebied vertrekken dagelijks tot 500 vrachtwagens, 100 wagons en binnen- en zeeschepen naar honderden bestemmingen binnen en buiten Europa.

Voor de opvolging van die leveringen was de klant tot dusver aangewezen op telefoon of e-mailverkeer. De staalproducent past daar nu een andere mouw aan om die communicatie tussen alle betrokken partijen (de eigen transportafdeling, de klant, de truckchauffeur, de transportafdeling van het transportbedrijf...) in vlottere banen te leiden. In samenwerking met de tientallen logistieke partners die bij de leveringen komen kijken, ontwikkelde ArcelorMittal Gent een real time tracking & tracing proces, dat de online opvolging van het hele transport van planning tot levering mogelijk maakt.

Extranet

De toepassing werkt op basis van boodschappen die de boordcomputer van de vrachtwagen of de smartphone of tablet van de chauffeur uitsturen over de actuele status van de zending. Daarbij wordt ook de aangepaste verwachte aankomsttijd en de positie op een kaart meegegeven. De info is ook beschikbaar via het extranet van ArcelorMittal Gent.

“De klant ‘ziet’ met andere woorden de vrachtwagen rijden of het schip varen. Voor dringende ladingen kan de klant zichzelf bovendien ‘abonneren’ zodat hij of zij automatisch een e-mail ontvangt bij gewijzigde posities”, legt woordvoerder Jan Cornelis uit.

Alle klanten, alle modi, alle sites

Momenteel test een aantal klanten de nieuwe service grondig uit in het wegvervoer. De bedoeling is de app binnen enkele maanden aan alle klanten aan te bieden en ook de opvolging van leveringen per spoor, binnen- en zeevaart mogelijk te maken. “Door deze nieuwe ontwikkeling zal ArcelorMittal Gent zijn service naar de klanten verder uitbreiden en zijn marktpositie versterken”, zegt Jan Cornelis nog. 

Bovendien zal de in Gent ontwikkelde toepassing ook naar de andere sites binnen ArcelorMittal Europa uitgerold worden.