Aponte investeert negen miljard euro

Nadat de Franse president François Hollande eerder dit jaar al Jacques Saadé van CMA CGM op het Elysée ontving, was het gisteren de beurt aan Capt. Gianluigi Aponte van MSC.

De Italiaanse oprichter en eigenaar van de Zwitserse rederij kwam er een intentieverklaring ondertekenen voor de bouw van vier cruiseschepen van de ‘World Class’ die de Franse scheepswerf  STX in Saint-Nazaire mag bouwen.

De 335 meter lange schepen zouden de grootste cruiseschepen ter wereld worden met een capaciteit voor 5.400 passagiers in 2.750 hutten en zullen op LNG varen. Het contract heeft een waarde van maar liefst 4 miljard euro.

Elysée

Dat Hollande reder Aponte in zijn presidentieel paleis wou ontvangen, is helemaal niet verwonderlijk omdat het orderboek van de scheepswerf STX France nu voor lange tijd gevuld is. MSC bestelde in februari nog twee extra schepen van de Meraviglia-klasse, zodat het aantal daarvan op vier komt. Pas daarna begint STX te bouwen aan de eenheden van de World-klasse, die in 2022, 2024, 2025 en 2026 opgeleverd zullen worden.

MSC Cruises heeft momenteel twaalf schepen in de vaart en elf in aanbouw. Het nieuwbouwprogramma vertegenwoordigt intussen een totale investering van negen miljard euro.

Containervloot

Hoewel de containervloot van MSC met 487 schepen (waarvan 190 in eigendom) veel groter is dan de vloot van cruiseschepen, investeert Aponte toch vooral in MSC Cruises. In de lijnvaart is er immers veel overcapaciteit, waardoor de waarde van de schepen fors gedaald is.

Voor de containerrederij uit Genève zijn er weliswaar nog 39 eenheden van 8.800 tot 19.224 teu in aanbouw, maar die worden allemaal in charter genomen van o.a. de Bank of Communications Leasing, Minsheng Financial Leasing, Ship Finance International, de Scorpio Group, SinOceanic en Seaspan.