APL in verrassende deal met Hapag-Lloyd op trans-Atlantic

CMA CGM kondigde vorige week de trans-Atlantische exit van haar Singaporese dochter APL aan. Op hetzelfde ogenblik sloot APL op dat vaargebied een akkoord met Hapag-Lloyd om nog lading onder de vlag van de VS te kunnen vervoeren.

Containerrederijen moeten de modaliteiten van hun samenwerking in de Verenigde Staten kenbaar maken bij de Federal Maritime Commission (FMC) in Washington. Het Amerikaanse kantoor van APL in Washington en Hapag-Lloyd USA LLC hebben vorige week bij de FMC een akkoord aangemeld waarbij ze afspreken om op ad-hocbasis slots van elkaar te kopen tussen de oostkust van de VS en havens in Duitsland, België, Italië, Letland en Estonië.

Dit slotakkoord lijkt verrassend omdat de Franse groep CMA CGM heeft besloten dat de merknaam APL zal verdwijnen in de trades tussen Europa enerzijds, en de VS, het Indische Subcontinent en Noord-Amerika anderzijds. Dat houdt in dat APL vanaf oktober niet langer containers zal bijladen op de trans-Atlantische diensten van de Ocean Alliance.

Vlag

CMA CGM behoudt APL als sterke carrier op de trans-Pacific en in het intra-Aziatische verkeer, waar ook onder de merknaam CNC gevaren wordt. Een derde rol voor APL binnen de Franse groep is het vervoeren van lading die verplicht vervoerd moet worden door schepen onder de vlag van de VS. Het gaat om onder andere lading van de Amerikaanse overheid.

Omdat APL (voluit American President Line) in het verleden een Amerikaanse carrier was tot de overname door Neptune Orient Lines (NOL) uit Singapore in 1997, heeft de rederij altijd een aantal schepen in de VS geregistreerd. Dat is ook zo gebleven nadat CMA CGM de rederij in 2016 van NOL heeft overgenomen.

APL’s Amerikaanse schepen varen echter niet op de trans-Atlantic, waar alleen Maersk en Hapag-Lloyd USA LLC nog onder VS-vlag varen dankzij de overnames van respectievelijk de Amerikaanse rederijen Sealand en Lykes Lines (CP Ships).

Antwerpen

De nieuwe slotovereenkomst tussen APL en Hapag-Lloyd is in de praktijk gesloten om APL de kans te geven containers te boeken op de AL3 Service van THE Alliance, die gevormd wordt door Hapag-Lloyd, Ocean Network Express (ONE) en Yang Ming. De AL3-dienst wordt verzorgd door vijf zusterschepen van Hapag-Lloyd van 3.237 teu onder Amerikaanse vlag. Antwerpen is de eerste Europese aanloophaven voor deze AL3 Service voor Hamburg en Londen. De rotatie in de VS omvat haltes in Charleston, Port Everglades, Houston, Savannah en Norfolk.

Om het Amerikaanse karakter van deze verbinding te benadrukken, dragen de vijf ingezette schepen een naam die verwijst naar een stad in de VS. Het gaat om de ‘Charleston Express’, ‘Yorktown Express’, ‘St Louis Express’ (foto), ‘Washington Express’ en ‘Philadelphia Express’. Ze worden in Antwerpen behandeld door PSA aan de Europaterminal (Kaai 869). 

Stefan Verberckmoes