APL Logistics komt in Japanse handen

De Japanse groep Kintetsu World Express telt 1,2 miljard dollar neer voor de volledige overname van APL Logistics, de logistieke poot van NOL. Voor het nog altijd verlieslatende NOL is het geld welkom.

De verkoop van APL Logistics door Neptune Orient Lines (waarbij lijnvaartdochter APL niet betrokken is) hing al een zestal maanden in de lucht. Toen doken geruchten op dat de Singaporese groep zijn logistieke divisie van de hand wou doen.

In oktober kwam CJ Korea Express, het grootste expresbedrijf van Zuid-Korea, op de proppen als mogelijke overnemer. In die context circuleerde aanvankelijk ook het bericht dat NOL in geval van verkoop meer dan 750 miljoen dollar wou opstrijken. Toen CJ op het toneel verscheen, steeg dat cijfer naar 1 miljard dollar.

Als die cijfers klopten, dan mag NOL zich in de handen wrijven, want het strijkt uiteindelijk 1,2 miljard dollar op voor alle aandelen van APL Logistics, dat niet in Zuid-Koreaanse, maar in Japanse handen komt.

Kintetsu

Kintetsu Word Express ziet de overname als een belangrijke stap in zijn ambitie om “op gelijke voet te staan met Europese en Amerikaanse concurrenten op de wereldmarkt”. De Japanse logistieker tekent voor een omzet van om en bij 2,4 miljard dollar. Ruim de helft daarvan staat op naam van de divisie luchtvracht, een kwart haalt Kintetsu uit zeevracht en een tiende uit logistiek.

Met de acquisitie van APL Logistics verstevigt de groep, die vandaag vooral sterk staat in thuisland Japan en in Azië, zijn geografische basis en versterkt hij zijn aanbod aan logistieke diensten. Kintetsu rekent op tal van synergieën tussen APL Logistics en de eigen activiteiten.

NOL

Voor NOL is het geld uit de verkoop van APL Logistics zonder meer welkom. Uit de jaarcijfers die de Singaporese groep zopas bekendmaakte, blijkt dat de resultaten ondanks positieve evoluties voor het derde jaar op rij zwaar verlieslatend blijven. Terwijl NOL naar eigen zeggen 430 miljoen dollar aan besparingen doorvoerde, bedroeg het nettoverlies nog steeds 260 miljoen dollar op een iets lagere omzet van 8,6 miljard dollar.

NOL wijst wel naar betere operationele resultaten voor zijn lijnvaartdochter APL. Die blijft met 7 miljard dollar (-4%) goed voor het overgrote deel van de omzet. Het vervoerde volume zakte van 2,95 naar 2,83 miljoen FEU (APL rekent niet in TEU) en de gemiddelde opbrengst per FEU daalde met 2% naar 2.264 dollar. APL heeft de capaciteit van zijn vloot bewust verkleind en zal ook dit jaar nog een aantal gehuurde schepen terugleveren. Net als de andere carriers krijgt APL momenteel af te rekenen met grote congestieproblemen in handen aan de Noord-Amerikaanse westkust.

Aan de kant van APL Logistics viel beter nieuws te rapen. De omzet van de logistieke divisie groeide met 5% naar 1,66 miljard dollar – een vijfde van de groepsomzet - en de operationele resultaten bleven positief.