APL levert NOL weer (kleine) winst op

Na zes opeenvolgende verlieslatende kwartalen heeft NOL uit Singapore ondanks een forse omzetdaling in het tweede kwartaal toch een bescheiden winst van 3 miljoen dollar kunnen boeken.

Het totale nettoresultaat voor de periode van april tot en met juni bedraagt maar liefst 890 miljoen dollar, maar daarvan is 887 miljoen afkomstig van de verkoop van APL Logistics. Dat onderdeel van NOL werd eerder dit jaar voor een bedrag van 1,24 miljard dollar verkocht aan het Japanse Kintetsu World Express. Na die transactie houdt NOL alleen nog de lijnvaartactiviteiten van APL en diens terminals over, die dus een nettoresultaat van 3 miljoen dollar opleverden. In het tweede kwartaal van vorig jaar bedroeg het verlies nog 54 miljoen dollar.

Het is opmerkelijk dat APL weer winstgevend is geworden omdat de rederij in het tweede kwartaal 12% minder lading vervoerde en de gemiddelde vrachtprijzen met zelfs 17% zag zakken tot één van de laagste niveau's van de voorbije jaren op sommige routes. Dat resulteerde in een omzetdaling van maar liefst 22% naar 1,32 miljard dollar.

Besparingen

Dat APL niet langer rode cijfers schrijft, is te danken aan verdere kostenbesparingen. In het tweede kwartaal ging het om 100 miljoen dollar, wat het totaal voor het eerste semester op 255 miljoen brengt. In het tweede kwartaal liepen de charters voor vijf schepen af, die destijds aan zeer hoge prijzen waren ingehuurd. De kost per vervoerde container werd in het tweede kwartaal met 15% gedrukt. De beladingsgraad van de schepen bleef boven de 90%.

Volgens CEO Ng Yat Chung zullen de kosten in de tweede jaarhelft nog verder verminderd kunnen worden omdat dan nog eens negen charters aflopen. De opbrengst van de verkoop van APL Logistics werd intussen ook gebruikt om de schuldenlast gevoelig te verlagen. In vergelijking met het eerste kwartaal werd APL daardoor een mooiere bruid of interessantere overnameprooi.

Of meerderheidsaandeelhouder Temasek een koper voor NOL zal vinden die voldoende geld op tafel wil leggen, valt nog af te wachten. Na de Franse consultant Alphaliner heeft ook het Britse Drewry begin deze week een aantal bedenkingen geuit. APL heeft geen grote ultra large container ships in aanbouw en de vloot omvat slechts 51 eigen schepen, waarvan de grootste tien (foto) elk 13.892 teu kunnen laden.