APL haalt twee diensten uit G6-aanbod

Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, MOL, NYK en OOCL verliezen binnenkort hun allocatie op twee diensten van hun alliantiepartner APL. Dit kadert in de aanpassing van het aanbod van de G6 Alliance tussen het Verre Oosten en de Verenigde Staten.

De G6 Alliance wijzigt na het winterseizoen het aanbod op de trans-Pacific. Begin mei wordt de tijdelijk samengevoegde NYE/SCE Service weer opgesplitst in twee verschillende wekelijkse diensten tussen het Verre Oosten en de oostkust van Noord-Amerika. Ook de CC2 Service tussen Ningbo, Shanghai en Los Angeles zal worden hervat met schepen van zo’n 6.000 teu.

Amerikaanse vlag

Opmerkelijk is wel dat de CC3 Service uit het aanbod van G6 verdwijnt. Deze dienst van G6-lid APL tussen de Far East en de westkust van Noord-Amerika wordt verzekerd door schepen van 5.108 teu die onder Amerikaanse vlag varen (foto). Ook Maersk Line koopt ruimte op deze schepen, omdat de Amerikaanse dochter van de Deense carrier lading heeft die onder VS-vlag verscheept moet worden.

APL’s SE1 Service zal eveneens uit het G6-aanbod verdwijnen. Dat heeft te maken met de plannen van de Singaporese carrier om die dienst volledig op de bediening van Mexico te concentreren en de tussenstop in Los Angeles te schrappen.

Capaciteitsverhoging

De start van het zomerseizoen gaat traditioneel gepaard met een forse capaciteitsverhoging op de trans-Pacific. De komende weken zouden er wel eens zes loops kunnen bijkomen. Behalve G6 verhoogt ook de CKYHE Alliance de capaciteit door de start van de nieuwe NUE3 Service. Maersk Line start later deze week zijn TP10-loop, wat overigens niet met MSC en dus buiten het 2M Vessel Sharing Agreement gebeurt.