APL en Wan Hai verdringen Maersk van koppositie

Vier leden van de G6 Alliance hielden zich de voorbije maanden veel beter aan hun vaarschema’s. APL was naar eigen zeggen de meest stipte ‘global carrier’ in de maand mei.

De Singaporese rederij pakt vandaag maar al te graag uit met het nieuws dat ze volgens het laatste Global Liner Perfomance Report van de Deense consultant SeaIntel Maritime Analysis in mei de meest betrouwbare van alle top-20 carriers was.

85,5% van alle door SeaIntel opgevolgde APL-schepen arriveerde in de maand mei tijdig in de haven van bestemming. In de trade tussen het Verre Oosten en Noord-Europa was dat zelfs 94%, terwijl dat percentage op dat vaargebied in januari slechts 62% bedroeg. Op de trans-Atlantic steeg de score van het westbound verkeer van 55% in januari naar 64% in mei.

G6 Alliance

APL was niet de enige rederij uit de G6 Alliance die veel stipter ging varen. Ook MOL, OOCL en NYK Line staan nu veel hoger genoteerd dan begin dit jaar. Bij de CKYHE Alliance (en dan vooral “K” Line, Yangming en Hanjin) nam het aantal vertragingen juist toe.

In het algemeen is de stiptheid in de sector toegenomen. Alle rederijen samen behaalden in mei een score van 78,3%. In april was dat nog 72,8%.

Partners

De voorbije jaren stonden Maersk Line en Hamburg Süd bijna altijd op de eerste en tweede plaats in de rangschikking van SeaIntel. Beide rederijen werken nu echter op oostwest-routes meer met partners (respectievelijk MSC en de leden van Ocean Three), wat hun scores – die overigens nog altijd goed zijn – heeft beïnvloed.

Een andere carrier die de voorbije maanden in de rangschikking is opgeklommen, is de Taiwanese rederij Wan Hai Lines. Voor de periode van maart tot en met met mei heeft die nu zelfs de eerste plaats veroverd, net voor Maersk Line.