Antwerpse terminals gaan iets rustigere kerstperiode tegemoet

Hapag-Lloyd heeft namens THE Alliance bekendgemaakt dat er nog extra afvaarten geannuleerd worden. Dat gebeurde al tussen het Verre Oosten en Europa en nu blijken er ook nog een aantal trans-Atlantische diensten een vertrek over te slaan.

Tussen Noord-Europa en de Verenigde Staten worden er begin januari twee afvaarten afgelast. De eerste is die van de ‘MOL Gratitude’ (5.605 teu) uit de AL2 Service, die op 31 december in London Gateway had moeten beginnen laden. Behalve in Londen valt er ook een vertrek uit Le Havre, Rotterdam en Bremerhaven naar de Verenigde Staten weg.

In de AL4 Service gaat het vertrek van de ‘MOL Emissary’ niet door. Dat schip van 5.087 teu zal op 5 januari aan de Europaterminal van PSA alleen maar containers uit Veracruz, Altamira, Houston en New Orleans komen lossen, en geen exportlading voor Mexico en de VS aan boord nemen.

Canada

Hapag-Lloyd laat ook een paar gaten vallen in het vaarschema van een dienst tussen Noord-Europa en Canada. De ‘Toronto Express’ van 4.402 teu zal op tweede kerstdag in Southampton niet laden voor Montreal en dat daarna ook niet doen bij Antwerp Gateway in Antwerpen en Bremerhaven. In de andere richting biedt de ‘OOCL Montreal’ op 5 januari geen afvaart naar Southampton, Antwerpen en Bremerhaven.

In dezelfde periode vallen er zoals eerder gemeld ook een aantal aanlopen van Verre-Oostendiensten weg, waarbij MPET in de kerstvakantie een aanloop van de AE2/Swan Service zal missen en Antwerp Gateway op 23 december niet de ‘CSCL Uranus’ van 14.074 teu uit de NEU3 Service van de Ocean Alliance zal ontvangen, zoals aanvankelijk wel was voorzien.

Tarieven

De rederijen verdedigen de annulaties met het argument dat er in die periode toch niet veel lading is. Ze doen het ook om te vermijden dat de tarieven onder te grote druk komen. In tegenstelling tot de geslaagde tariefverhogingen van begin november voor Chinese export, zijn de tarieven op de trans-Atlantic onlangs gedaald.

Volgens de World Container Index (WCI) van Drewry werd er vorige week tussen Rotterdam en New York gemiddeld 1.691 dollar per feu betaald, wat 180 dollar of 9,6% minder was dan de week ervoor. In de andere richting was de daling miniem, maar wordt slechts 507 dollar per teu betaald.

Stefan Verberckmoes