Antwerpen wint bij reorganisatie van Maersk op Latijns-Amerika

De Deense rederij Maersk wijzigt in januari het aanbod tussen de westkust van Zuid-Amerika, Centraal-Amerika en Europa. Van de vijf bestaande diensten blijven er vier over. Antwerpen wordt de enige Beneluxhaven in de Ecubex Service.

Maersk behoudt drie wekelijkse diensten vanuit de Zuid-Amerikaanse westkust en Centraal-Amerika naar Noord-Europa, maar zal San Vicente (Chili), Puerto Bolivar (Ecuador) en Progreso (Mexico) niet langer direct bedienen met die diensten.

De veranderingen zijn het grootst voor de Ecubex Service tussen Ecuador en Noord-Europa. Die wekelijkse dienst zal niet langer naar Sint-Petersburg gaan en ook Rotterdam valt uit de boot, wat betekent dat Antwerpen de enige Beneluxaanloop wordt. Portsmouth zal deze dienst naar Southampton zien vertrekken. De huidige schepen van 2.500 teu met zo’n 600 aansluitingen voor reefercontainers (foto), worden vanaf januari vervangen door grotere eenheden van 3.075 teu met 800 reeferplugs.

Mexico

De vernieuwde Ecubex zal in Noord-Europa achtereenvolgens Southampton, Antwerpen, Hamburg en Bremerhaven aanlopen. Daar wordt geladen voor Veracruz, Altamira, Moin (Costa Rica), Manzanillo (Panama), Balboa en Guayaquil. Op de terugweg naar Southampton zullen de schepen ook nog in Santa Marta bijladen.

Omdat de Ecubex Service Mexico zal bedienen, verdwijnen de aanlopen van Veracruz, Altamira en Progreso uit het vaarschema van de CRX Service, die door de Duitse zusterrederij Hamburg Süd als EMCS-dienst in de markt wordt gezet. Omdat de rotatie wordt ingekort, zullen de zeven schepen van 3.830 teu uit de CRX/EMCS-dienst vervangen worden door zes kleinere schepen van 2.500 teu. Hun rotatie wordt beperkt tot Antwerpen, Bremerhaven, Big Creek (Belize), Manzanillo, Moin, Cork en opnieuw Antwerpen.

Opschuiven

De schepen van 3.830 teu (Polarklasse) schuiven op naar de CLX-dienst tussen Noord-Europa en de westkust van Zuid-Amerika. Daarin blijft Antwerpen de eerste Europese loshaven voor Rotterdam, Londen en Hamburg. In Latijns-Amerika omvat de rotatie haltes in Cartagena, Manzanillo, Balboa, Callao en San Antonio.

De schepen van 4.500 teu die nu nog in de CLX Service varen, gaan volgend jaar de Ecumed Service tussen Latijns-Amerika en het Middellandse Zeegebied verzekeren. Ze vervangen eenheden van 3.075 teu en dankzij hun grotere capaciteit kan Maersk de Carmed Service sluiten, die oorspronkelijk door Hamburg Süd als WMCS-dienst werd verzorgd met zes schepen van 2.500 teu. De twee diensten op de Med worden dus gebundeld in een grotere loop.

Slecht nieuws

De stopzetting van de Carmed Service betekent slecht nieuws voor de havens van Cartagena, Moin, Marin (Spanje), Livorno, Vado Ligure, Civitavecchia, Napels en Salerno, omdat zij een wekelijkse aanloop verliezen. Maersk zal de lading die nu nog door de Carmed Service wordt vervoerd, overhevelen naar de Ecumed Service. Die loopt, net als de getroffen dienst, Manzanillo en Algeciras aan. Die twee havens zien hun rol als transhipmenthub versterkt door de reorganisatie van Maersks diensten op Latijns-Amerika.

Stefan Verberckmoes