Antwerpen verliest MSC-lading aan Franse havens

De Zwitserse rederij MSC heeft besloten om de feederdienst tussen de Antwerpse hub en Bassens (Bordeaux) medio juli stop te zetten. Dat is vooral voor de haven van Bordeaux een zware klap.

MSC is naar verluidt goed voor zowat de helft van de maritieme containertrafiek in Bordeaux. Vorig jaar bedroeg de totale containeroverslag daar 53.711 teu (-6%). Voor de haven aan de Franse Atlantische kust blijft het knokken om trafiek, en het feit dat stouwer Bordeaux Atlantique Terminal (BAT) uit Bassens eind mei onder curatele werd geplaatst, maakt het alleen nog maar lastiger.

MSC behoudt het kantoor in Bordeaux en zal de containers voortaan per spoor laten vervoeren naar twee Franse havens. Onder de naam Bordeaux Rail Shuttle zal er vanaf 9 juli dagelijks een trein met een capaciteit van 36 teu rijden naar zowel Le Havre als Fos-sur-Mer in het Middellandse Zeegebied. De Antwerpse MSC PSA European Terminal (MPET) verliest deze transshipmentlading dus aan twee Franse havens.

Wat voor de haven van Bordeaux een zware tegenslag is, is voor MPET geen drama. De terminal aan het Deurganckdok draait op volle toeren, zodat het gemis van een kleine wekelijkse feederdienst geen probleem is.

Feederschip

MSC zet tussen Antwerpen en Bassens het gehuurde feederschip ‘Libertas H’ met een capaciteit van 724 teu in. De laatste aanloop van de ‘Libertas H’ in Bassens is voorzien voor donderdag 12 juli. Op 14 juli zal deze feeder de voorlopig laatste containers uit Bordeaux aan het Deurgancdok lossen.

Na het vertrek van MSC blijft CMA CGM als enige containerrederij met een eigen shortseadienst in de haven van Bordeaux over. De Franse carrier zet een schip van 868 teu in, dat vanuit Le Havre wekelijks naar zowel Bassens als Montoir pendelt en om de twee weken ook nog La Pallice bedient.

Stefan Verberckmoes