Antwerpen schuift plaats op in top 100 containerhavens

In 2017 was Antwerpen de veertiende grootste containerhaven ter wereld. De groei lag er wel onder het wereldwijde gemiddelde. De sterkst groeiende haven was Cristobal. De grootste verliezer was Gioia Tauro.

In de 110 grootste containerhavens ter wereld werd vorig jaar volgens de Franse databank Alphaliner zo’n 600 miljoen teu behandeld. Dat is een stijging van 6,1%. De top 10 bleef ongewijzigd: Shanghai houdt met 40,23 miljoen teu (+8,3%) een ruime voorsprong op de nummer twee, Singapore met 33,67 miljoen teu (+8,9%). De top 5 wordt vervolledigd met Shenzhen (+5,1%), Ningbo (+14,1%) en Hongkong (+4,8%).

Acht van de tien grootste containerhavens liggen in het Verre Oosten. De tweede helft van de top 10 omvat nog Busan, Guangzhou, Qingdao, Los Angeles/Long Beach en Dubai. De Amerikaanse haven Los Angeles haalt de top-10 omdat Alphaliner de volumes van het aanpalende Long Beach meetelt. De twee havens worden dus beschouwd als een groot havencomplex, zoals dat ook voor Shenzhen (onder andere Yantian, Chiwan en Shekou) geldt.

Plaats vooruit

De drie grootste Europese containerhavens zijn Rotterdam (12de), Antwerpen (14de) en Hamburg (18de). In de rangschikking van 2016 stond de Scheldehaven nog op de vijftiende plaats. Antwerpen snoepte dankzij een groei van 4,1% de veertiende plaats af van de Taiwanese haven Kaohsiung, waar de containervolumes vorig jaar met 1,9% daalden naar 10,27 miljoen teu.

Ook Rotterdam springt dankzij een forse groei van 10,9% een plaats vooruit over Port Kelang. Die Maleisische haven zakt van de twaalfde naar de dertiende positie omdat de containertrafiek er met maar liefst 9% terugviel. In teu uitgedrukt verloor Port Kelang vorig jaar 1,19 miljoen teu.

De reden daarvoor is niet ver te zoeken: Port Kelang was een belangrijke hub voor CMA CGM en diens partners van Ocean Three (UASC en China Shipping). Sinds de overname van de Singaporese rederij APL verdeelt CMA CGM nu zijn transshipmentverkeer in Zuidoost-Azië over Singapore en Port Kelang. UASC en China Shipping werden een onderdeel van respectievelijk Hapag-Lloyd en Cosco Shipping, die beide ook trouwe klanten van Singapore zijn.

Verliezers en winnaars

Port Kelang is een van de twaalf havens uit de top-100 die de containervolumes vorig jaar zagen slinken. De Zuid-Italiaanse haven Gioia Tauro behandelde 12,4% minder containers en elders in het Middellandse Zeegebied verloor ook de Spaanse haven Algeciras 7,9% als gevolg van sociale conflicten en congestie. Andere grote verliezers waren Dammam (-11,3%) en Khor Fakkan (-5,7%).

In Panama zag Cristobal de containeroverslag met ruim een half miljoen teu toenemen. Daarmee realiseert de Panamese hub een groei van 65,2%. Met een totale overslag van 1,31 miljoen teu staat de Panamese haven wel pas op de 110de plaats in de wereldranglijst.

Bij de grotere havens waren de sterkste groeiers Barcelona (+34,7%), Shahid Rajaee in Bandar Abbas (+23,6%), Cai Mep in Vietnam (+22,7%), Gdansk (+21,6%), King Abdullah (+20,9%), Mundra (+20%) en de Omaanse hub Salalah (+18,7%).

Stefan Verberckmoes