Antwerpen meer transhipmenthub dan Rotterdam

Ruim een derde van de containeroverslag in Antwerpen heeft betrekking op transhipment. Dat is meer dan in Rotterdam, maar iets minder dan in Hamburg. In de Middellandse Zee halen grote containerhavens vaak een fors hoger percentage.

Antwerpen speelt in het bijzonder als draaischijf voor MSC, een belangrijke rol in het Europese feeder- en transhipmentgebeuren. Maar de Scheldehaven heeft vooral een functie als gateway van en naar het Europese continent, zo blijkt nog maar eens uit de nieuwste editie van het rapport ‘Transhipment and Feeders’ dat de Nederlandse analist Dynamar zopas uitbracht.

Transhipment is in Antwerpen goed voor 35,4% van de containeroverslag (in 2016). Die score ligt iets lager dan die voor Hamburg (37%) en een paar procenten hoger dan die voor Rotterdam (30,2%). Le Havre zit op 22,4%.

In aantallen uitgedrukt gaat Antwerpen Hamburg wel vooraf met 3,55 miljoen teu in transhipment, tegenover 3,30 miljoen teu voor de Duitse mainport. Rotterdam spant in volume de kroon met 3,74 miljoen teu.

Middellandse Zee

Het aandeel van transhipment ligt een pak lager dan in vele andere Europese containerhavens. In de range Le Havre/Hamburg zijn twee havens voor meer dan de helft van hun containertrafiek aangewezen op transhipment, stipt Dynamar aan. Dat zijn Bremerhaven (56,8%) en Wilhelmshaven/Jade Weser Port (70%, foto).

Zuivere transhipmenthubs zijn talrijker te vinden in de Middellandse Zee. In Marsaxlokk op Malta draait liefst 95% van de containertrafiek om transhipment, in Tanger Med 91,9%, in Gioia Tauro 86,5%, in Algeciras 81%, in Piraeus 80% en in Valencia 53,2%.

Singapore en Tanjung Pelepas

Wereldwijd is Singapore niet verrassend de grootste transhipmenthub. Niet minder dan 26,27 miljoen teu op een totaal van 30,90 miljoen gingen daar van het ene zeeschip over naar het andere. Dat stemt overeen met 85%.

Het nabijgelegen Tanjung Pelepas is voor 94% van zijn overslag van 8 miljoen teu afhankelijk van transhipment. Het tipje van de landtong aan de oostzijde van de Straat van Malakka is daarmee de belangrijkste draaischijf voor transhipment ter wereld.

Jean-Louis Vandevoorde