Antwerpen: linkeroever haalt rechteroever in trafiek bijna in

Het is bijna gebeurd: de Waaslandhaven zat het havengebied op de rechteroever van de Schelde vorig jaar op de hielen in trafiekvolume. De linkeroever zag zijn overslag met ruim de helft omhoogschieten en kan dit jaar de rechteroever voorbijsteken.

De maritieme overslag op de linkeroever groeit in een rotvaart. Na het al uitstekende jaar 2016 klom de overslag daar vorig jaar niet minder dan 57% hoger en ging zo van 68,57 naar 107,51 miljoen ton goederen. Dat blijkt uit de jaarcijfers die voorzitter Boudewijn Vlegels en directeur Peter Van de Putte van de Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) zopas bekendmaakten.

Ter vergelijking: de Waaslandhaven stond in 2014 nog op 41,30 miljoen ton en haalde in 2015 al 51,62 miljoen ton.

Mijlpaal

Het cijfer voor 2017 betekent dat het aandeel van de linkeroever in de totale maritieme overslag van de haven van Antwerpen omhoogschoot van 32% naar 48%. Het heeft in de allereerste plaats te maken met de verdere verschuiving van de containertrafiek naar het Deurganckdok in 2017.

De groeicijfers zullen dit jaar zeker niet van dezelfde orde zijn, maar rekening houdend met de verdere toename van de containertrafiek sinds het begin van dit jaar, wijst alles erop dat de linkeroever dit jaar de rechteroever in trafiekvolume minstens zal evenaren en wellicht zelfs overstijgen. Het zou een mijlpaal in de geschiedenis van de Belgische mainport zijn.

Meer jobs

De rechteroever blijft met zijn industrie wel veruit de belangrijkste bron van tewerkstelling, maar ook op dat vlak deed de linkeroever het vorig jaar bijzonder goed. Het aantal rechtstreekse jobs steeg van 17.690 naar 19.745 voltijdse equivalenten (vte), een stevige 11,6% meer. Voor de Waaslandhaven is dat het zevende record op rij.

Tel daar de indirecte jobs bij en het totaal kan op zo’n 46.400 vte geraamd worden. De linkeroever voelt de krapte op de arbeidsmarkt wel steeds meer. De mobiliteitsproblematiek zet bovendien een domper op de aantrekkelijkheid van de zone.

Nood aan ruimte

De toekomst ziet er nog beter uit met de vele investeringen die in de Waaslandhaven op stapel staan. Vlegels en Van de Putte onderstreepten de dringende nood aan nieuwe terreinen voor zowel industrie als havenlogistiek.

Jean-Louis Vandevoorde