Antwerpen lijkt hub voor rederij SM Line die partner zoekt

Het leek er deze week even op dat SM Line Antwerpen als hub wil gebruiken. De Zuid-Koreaanse carrier zoekt als opvolger van Hanjin Shipping intussen toenadering tot de Chinese rederij Cosco Shipping Lines.

Voor de goede orde: SM Line start binnenkort een tweede dienst op de trans-Pacific, maar heeft nog geen lijndiensten van en naar Europa. De rederij kocht uit het faillissement van Hanjin Shipping niet alleen diens activiteiten op de Stille Oceaan, maar ook een reeks containerschepen. De grootste ervan worden momenteel nog uitgecharterd.

De twee schepen van SM Line die deze week achter elkaar bij MSC PSA European Terminal (MPET) lagen afgemeerd, varen momenteel voor MSC. Het gaat om de ‘MSC Spain’ (rechts op de foto) van 6.655 teu, die vroeger als ‘Hanjin Shenzhen’ voer en door SM Line werd overgenomen onder de naam ‘SM Hong Kong’. Voor MSC vaart dit schip in de NEUATL2 Service naar Noord-Amerika, die samen met Maersk Line wordt verzekerd in het kader van het 2M Vessel Sharing Agreement.

Ongewoon groot

De ‘MSC Savannah’ van 8.586 teu (links) is de vroegere ‘Hanjin Seattle’. Dat schip vervoegt deze week in Antwerpen de Angola Express naar West-Afrika, waarin het een ongewoon grote boot is. In de Angola Express naar Lomé, Cotonou en Luanda worden vooral schepen van 3.005 teu ingezet. De ‘MSC Savannah’ zal alleen een southbound trip maken en daarna doorvaren naar de Far East.

Ook de ‘MSC Portugal’ (ex ‘SM Seattle’ en ex ‘Hanjin Chongqing’) heeft deze week bij MPET geladen. Dit schip van 6.655 teu vaart in de nieuwe Indian Ocean East Africa Express van MSC, die ook het Rode Zeegebied bedient. MSC kondigde aan dat deze nieuwe lijndienst zou verzekerd worden met schepen van 3.000 teu, maar in de praktijk wordt tonnage van 4.800 tot 6.730 teu gebruikt voor deze dienst naar King Abdullah, Réunion, Port Louis en Mombasa.

Toenadering

SM Line is momenteel eigenaar van 21 containerschepen van 1.118 tot 8.586 teu. Veertien ervan hebben een capaciteit van 6.000 teu of meer. In de eigen lijndiensten op de trans-Pacific en intra-Azië zet de Zuid-Koreaanse carrier dertien eenheden van 704 tot 6.655 teu in. Voor de start van de nieuwe PNS Service op 10 mei zal SM Line nog eens zes schepen van 4.200 tot 4.800 teu nodig hebben.

Op dat vaargebied zoekt de Koreaanse rederij nu toenadering tot Cosco. De rederij noemt dat een logische keuze omdat voorganger Hanjin ook al met de Chinese rederij samenwerkte in het kader van de vroegere CKYHE Alliance. Momenteel is Cosco Shipping Lines lid van de Ocean Alliance, maar dat belet niet dat de Chinese carrier op de trans-Pacific ook nog twee gezamenlijke diensten heeft met PIL en Wan Hai Lines.

Dat SM Line partners zoekt, bleek eerder al uit het voorstel om meer te gaan samenwerken met landgenoot Hyundai Merchant Marine (HMM), die daarin echter niet geïnteresseerd lijkt.

Stefan Verberckmoes