Twee grote Emma’s te gast in Antwerpse haven

De MSC PSA European Terminal (MPET) mocht donderdag uitzonderlijk twee grote Emma’s gelijktijdig ontvangen. De ‘Emma Maersk’ van 17.816 teu lag er zusterlijk naast de ‘MSC Emma’ van 13.092 teu.

De bewering dat toeval niet bestaat, houdt niet altijd steek. Toen de ‘Madrid Maersk’ van 20.568 teu in juni 2017 in Antwerpen op maidentrip was, lag enkele ligplaatsen verder bij MPET ‘toevallig’ de ‘MSC Madrid’ van 5.550 teu aan de kant om er te laden voor een dienst tussen Noord-Europa en Turkije.

Deze week lagen twee grote Emma's – de ‘Emma Maersk’ en de ‘MSC Emma’ – bij MPET in het Deurganckdok 'toevallig' vlak achter elkaar. De ‘Emma Maersk’  kwam er laden voor de AE2/Swan Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC tussen Noord-Europa en het Verre Oosten voor de bestemmingen Singapore, Hongkong, Qingdao, Busan, Ningbo en Yantian.

Himalaya

De ‘MSC Emma’ vaart in de Himalaya Express van MSC en de Shipping Corporation of India (SCI) tussen Noord-Europa en het Indische Subcontinent. Deze containerreus kwam in 2011 in de vaart als ‘Maersk Enfield’ en is eigendom van Eastern Pacific in Singapore.

Na charters voor Maersk en CMA CGM huurde MSC het schip vorig jaar van Eastern Pacific en liet het herdopen tot ‘MSC Emma’. Het was de eerste keer dat de vroegere ‘Maersk Enfield’ in de vers geschilderde kleuren van MSC na het vertrek uit Hamburg (foto) in de Scheldehaven arriveerde. De 'Emma' van MSC zal nu koers zetten naar King Abdullah Port, Colombo, Nhava Sheva (Mumbai) en Mundra.

Stefan Verberckmoes