Antwerpen eerste loshaven voor recordschip van Evergreen

Na MSC, Maersk Line en Cosco Shipping wordt Evergreen de vierde rederij die megamaxschepen naar Antwerpen stuurt. De Scheldehaven wordt in mei de eerste Noord-Europese aanloophaven van de nieuwbouw ‘Ever Golden’ van 20.150 teu.

Bij de Japanse scheepswerf Imabari zijn momenteel elf schepen van 20.150 teu in aanbouw voor Shoei Kisen. Deze schepen zullen tussen april van dit jaar en oktober volgend jaar in de vaart komen. Shoei Kisen heeft deze schepen besteld op basis van een langetermijncharter aan Evergreen.

Die Taiwanese carrier bevestigde begin 2015 de charter voor elf schepen van 18.000 teu, maar de werkelijke nominale capaciteit van deze schepen is hoger. Het zijn immers zusterschepen van de ‘MOL Truth’ en de ‘MOL Treasure’ van Shoei Kisen (foto), die al in de vaart zijn voor de Japanse carrier MOL en een capaciteit van 20.182 teu hebben.

Eerste van G-klasse

De ‘Ever Golden’ is de eerste nieuwbouw van Evergreens nieuwe G-klasse die in de vaarschema’s van de Ocean Alliance opduikt. Het nieuwe recordschip van de Taiwanese rederij zal op 2 april de werf verlaten en op 5 april in Qingdao laden om vervolgens op 6 april in Ningbo de vloot van de NEU3 Service te vervoegen ter vervanging van de kleinere ‘Titan’ van 14.424 teu (tweede foto).

De NEU3 Service is een dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa, waarvoor Cosco Shipping (vijf) en Evergreen (zes) alle schepen leveren. De twee carriers verkopen deze verbinding als respectievelijk AEU7 en NE7 Service. Voor de alliantiepartners CMA CGM en OOCL gaat het om de FAL7- of LL3-dienst.

Momenteel zetten Cosco en Evergreen eenheden met een capaciteit van 13.386 tot 14.568 teu in. In het Verre Oosten laden ze in achtereenvolgens Ningbo, Shanghai, Hongkong, Nansha, Shekou, Tanjung Pelepas en Port Kelang.

Antwerpen

In Europa is de Griekse haven Piraeus de eerste loshaven, waarna de schepen direct koers zetten naar Antwerpen als eerste Noord-Europese loshaven. De 218.000 dwt metende en 400 meter lange ‘Ever Golden’ wordt daar op 11 mei voor de eerste keer bij Antwerp Gateway verwacht. Daarna zal de megamax ook nog laden in Hamburg, Rotterdam (Euromax) en Felixstowe alvorens via Piraeus naar Azië terug te keren.

De NEU3 Service van de Ocean Alliance wordt de vierde dienst voor Antwerpen waarin schepen met een capaciteit van meer dan 20.000 teu varen. De anderen zijn de AE2/Swan Service (10 megamaxen) en de AE7/Condor Service (3) van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC, alsook de NEU2/AEU3 Service van de Ocean Alliance, waarvoor Cosco Shipping alle schepen levert.

Tweede keer naar Rotterdam

De ‘Cosco Shipping Aries’ van 19.273 teu wordt over een week als eerste megamax uit de NEU2/AEU3 Service bij Antwerp Gateway verwacht. Na aanlopen in Rotterdam en Hamburg wordt Antwerpen de laatste laadhaven in Noord-Europa. Vanaf de tweede reis van dit nieuwe schip die eind maart in China zal starten, zal de Europese rotatie volgens de jongste vaarschema's wel gewijzigd worden.

De schepen zullen dan na de Antwerpse aanloop nog een tweede keer naar Rotterdam gaan om er te laden, wat in de praktijk dus vanaf medio mei het geval zal zijn. Rotterdam mikt speciaal op dit soort dubbele aanlopen door forse kortingen te geven op de havenrechten.

Stefan Verberckmoes