Antwerpen is drukst bezochte Europese deepsea haven

Uit een onderzoek van de Deense consultant SeaIntel Maritime Analysis blijkt dat Antwerpen sinds maart van dit jaar meer aanlopen van deepsea lijndiensten ontvangt dan Rotterdam.

SeaIntel definieert deepsea als alles wat niet intra-Europees is. Het gaat dus om lijndiensten die twee verschillende werelddelen met elkaar verbinden. Wanneer het grootste deel van het feeder- en shortsea verkeer buiten beschouwing gelaten wordt, blijkt de Scheldehaven nu de meeste lijndiensten aan te trekken.

In de maand mei ging het om bijna 230 aanlopen in Antwerpen, wat er een twintigtal meer waren dan in Rotterdam. In vergelijking met Hamburg bedroeg het verschil zelfs een tachtigtal aanlopen per maand.

Trans-Atlantic

Volgens de Denen heeft dit te maken met het feit dat heel wat noordzuid-diensten een vaste halte in Antwerpen hebben. Ook de komst van Loop 4 van de G6 Alliance tussen het Verre Oosten en Noord-Europa kan volgens SeaIntel een rol hebben gespeeld, al gold de opname van Antwerpen in het vaarschema van die dienst wel als een compensatie voor het verlies van Loop 6 die werd gestaakt. Het blijft een feit dat Antwerpen ook sterker staat in het trans-Atlantische verkeer naar de Verenigde Staten en Canada.

Toename

In vergelijking met een jaar geleden is het aantal aanlopen van deepsea lijndiensten in Antwerpen volgens de Denen met 26,6% gestegen. De toename van dergelijke aanlopen was het laagst in Bremerhaven en Rotterdam.

SeaIntel maakte deze oefening ook voor het Middellandse Zeegebied, waar Algeciras en Valencia de meest bezochte havens blijven. Tanger werkte zich de voorbije jaren ook in de top 3 door Genoa en Barcelona in te halen.