Antwerp Gateway laat IRISL door IMT behandelen (update)

Independent Maritime Terminal (IMT) heeft voor zijn containerterminal aan het Delwaidedok een nieuwe klant kunnen aantrekken. Gisteren meerde de ‘Artenos’ er af als eerste schip van de Iraanse rederij IRISL. De nieuwe klant is echter Antwerp Gateway.

De voorbije dagen was het even druk aan de nieuwe containerterminal van IMT, een dochter van de Gentse Sea-Invest groep. Er lagen twee schepen tegen de kant van de twee lijndiensten die al klant waren van de vroegere terminal van IMT aan het Hansadok.

Het ging om de ‘Independent Pursuit’ (2.546 teu) uit de trans-Atlantische dienst van Independent Container Line (ICL) en de ‘Navios Azure’ (4.250 teu) die door CMA CGM vanaf deze week gehuurd wordt voor de gezamenlijke WEWA/EURAF 5 Service met NileDutch naar West-Afrika.

Gisteren arriveerde de ‘Artenos’, een containerschip van 2.478 teu van de Iraanse rederij Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL). Het schip vaart in de ECL Service van Hafez Darya Arya Shipping Lines (HDASCO), een onderdeel van de IRISL Group.

Onderaanneming

De ECL Service wordt sinds zijn hervatting in februari vorig jaar door Antwerp Gateway behandeld. DP World bevestigt als exploitant van Antwerp Gateway dat IRISL daar nog steeds klant is. Wegens de grote drukte aan het Deurganckdok werd de behandeling van deze dienst tijdelijk uitbesteed aan IMT. "Zij werken in onderaanneming voor ons. Dit is een mooi voorbeeld van samenwerking binnen de Antwerpse haven", aldus Rob Harrison van DP World. De regeling geldt voorlopig tot het einde van de zomer, maar kan nadien verlengd worden.

IMT zal voortaan gemiddeld twee keer per maand een schip van IRISL ontvangen. HDASCO zet momenteel drie schepen van 2.500 teu en een vierde van 2.200 teu in tussen Europa en de Perzische Golf. In Noord-Europa lopen die achtereenvolgens Hamburg en Antwerpen aan om er te laden voor Bandar Abbas. Op weg naar Iran wordt ook nog gestopt in een aantal Middellandse Zeehavens waaronder meestal Genua en Istanboel.

De nieuwe terminal van IMT aan het Delwaidedok werd eind juni operationeel. Vorige week maakte kranenfabrikant Konecranes nog bekend dat Sea-Invest een mobiele Gottwaldkraan met een hefvermogen van 125 ton heeft besteld voor de behandeling van containers in Antwerpen. Die kraan zal nog dit jaar geleverd worden.

Stefan Verberckmoes