Huzarenstuk: expediteur AML verscheept drukvat 955 ton naar Rusland

AML heeft een nieuw record op zijn naam geschreven. De Antwerpse expediteur verscheepte op vrijdag 22 mei een enorm drukvat vanuit de haven van Antwerpen naar Rusland. Het zwareladingschip ‘Svenja’ hees de mastodont van 955 ton aan boord.

Katoen Natie mocht op Kaai 359 op rechteroever een van de sterkste heavyliftschepen ter wereld ontvangen. De ‘Svenja’ van de Duitse rederij SAL heeft twee kranen van elk 1.000 ton hijscapaciteit aan boord. 

Record

“We hebben nog nooit een lading zo groot en zo zwaar behandeld”, vertelt senior operations manager van breakbulkspecialist AML, Erwin Michiels. “Voor ons is dit ongeëvenaard. Ons vorige record stond op 675 ton. We hebben toen petrochemische installaties, of kolommen, voor BASF in Ludwigshafen verscheept.”

De autoclaaf (vat onder druk) is 50,5 m lang, heeft een diameter van 7,95 meter en weegt 955 ton. Hij is deels gemaakt uit titanium en bestemd voor de goudmijnindustrie in Rusland. 

Ogen en oren

De haven van Antwerpen stond uitzonderlijk niet in voor het laden en lashen van het stukgoed. "Normaal doen de stevedores al het werk, en doet het schip niets", zegt Michiels. "Maar het Antwerpse Havenbedrijf heeft geen kraan voor dit soort lading. De zwaarste kraan, hijsbok Brabo, kan tot 800 ton tillen. In dit geval moet dus het schip hijsen." 

“De expediteur die het natransport regelt, heeft daarom een Russisch ingenieursbureau ingeschakeld", gaat Michiels verder. "Samen met de kapitein van het schip hebben ze bepaald hoe de drukketel moet geladen en vastgezet worden aan boord om in orde te zijn met de Russische formaliteiten. Zoniet komt de lading het land niet binnen. Wij zijn de ogen en de oren van de klant, en coördineren de operatie op lokaal niveau."

Ballasten

Dat blijkt een huzarenstukje. “Het meest kritieke is eigenlijk hetgene wat je niet kan zien, namelijk het ballasten van het schip. Het is een samenspel tussen de kapitein, de bemanning beneden in het ruim en de kraanmannen. Ook de duwboot met ponton moet ballasten", vertelt Michiels. 

SPMT's

De drukketel vertrok op dinsdag 19 mei met hydraulische trucks, speciaal voor uitzonderlijk transport, vanop het industrieterrein van fabrikant Coek Engineering in Geel. De SPMT's (self propelled modular transporters, of de voertuigen waarop de druktank wordt vervoerd) doorkruisten ’s nachts de snelweg E313 naar de kaai van het Albertkanaal, vanwaaruit de drukketel woensdagochtend aan boord is gereden van een roroponton op weg naar de Antwerpse haven.

De 'Svenja' vertrekt vandaag rechtstreeks naar loshaven De-Kastri in Rusland voor een reis van ongeveer dertig dagen. De autoclaaf zal in De-Kastri worden overgeladen op een duwboot met ponton dat over de rivier Amur zal varen tot eindbestemming Amursk.

Julie Desmet