THE Alliance zet geld opzij voor insolvente partner

Hapag-Lloyd, NYK, MOL, “K” Line en Yang Ming richten een fonds op als financiële reserve voor het geval een van de partners failliet zou gaan of niet meer aan de verplichtingen kan voldoen. In het fonds komt 50 miljoen dollar.

Al bij de oprichting maakten de vijf carriers afspraken over wat er moet gebeuren indien een rederij zou omvallen. Omdat ze uiteindelijk kozen voor de oprichting van een noodfonds, moest hun samenwerkingscontract gewijzigd en opnieuw aan de Federal Maritime Commission (FMC) voorgelegd worden. Gisteren verklaarde die commissie zich in Washington akkoord met de nieuwe afspraken.

In het noodfonds komt een bedrag van 50 miljoen dollar dat door een onafhankelijke partij beheerd wordt. Indien een carrier in financiële nood zou komen, zullen de vier andere gezamenlijk (en unaniem) moeten beslissen welke maatregelen nodig zijn. Zij geven de fondsbeheerder dan de praktische instructies.

Verladers

FMC-commissaris William Doyle is blij met het gewijzigde alliantieakkoord omdat de belangen van de verladers op die manier beter beschermd worden. Toen Hanjin omviel raakten plots een honderdtal schepen geblokkeerd waarop lading met een totale waarde van meer dan 14 miljard dollar zat. Doyle is van mening dat de Hanjincrisis niet goed werd aangepakt en vindt het belangrijk een herhaling te vermijden.

“Ik geloof dat alliantiepartners de verantwoordelijkheid hebben om de lading op de eindbestemming af te leveren”, zegt Doyle. “Als een carrier in de problemen komt, is er ook lading van de partners op zijn schepen en die moeten daarom de kans krijgen om te handelen in naam van de in problemen verkerende carrier.

Kredietbrieven

Concreet zal elk alliantielid een miljoen dollar in het fonds steken. Ze hebben de keuze om er nog negen miljoen dollar bij te storten of voor datzelfde bedrag kredietbrieven te voorzien. Het nieuwe akkoord machtigt de carriers nu ook om rechtstreeks te gaan onderhandelen met agenten of leveranciers van de in problemen verkerende partner. De vijf rederijen hebben gedefinieerd wanneer het fonds al dan niet mag aangesproken worden. Dat is bijvoorbeeld niet het geval als een rederij overgenomen zou worden door een andere carrier.

Stefan Verberckmoes