THE Alliance sleutelt verder aan netwerk en haalt Wan Hai erbij

De drie leden van THE Alliance hebben hun Zuid-Chinese aanloophavens gekozen en een Amerikaanse aanloophaven gewisseld. Samen met Wan Hai starten ze ook een eerste alliantiedienst tussen het Verre Oosten en de Rode Zee.

Hapag-Lloyd, Ocean Network Express (ONE) en Yang Ming herzien begin april het aanbod van THE Alliance. De meeste wijzigingen werden al eind vorig jaar bekendgemaakt, maar dat belet de drie partners niet om nog wat extra aanpassingen door te voeren.

Zo zal de AL5 Service die Noord-Europa met de westkust van Noord-Amerika verbindt, niet langer Tacoma aanlopen. Die aanloop wordt op vraag van de markt gewisseld voor die van Seattle. Vanuit Antwerpen biedt de AL5 vanaf april afvaarten naar achtereenvolgens Savannah, Cartagena, Long Beach, Oakland, Seattle en Vancouver.

Zuid-China

Intussen heeft THE Alliance ook de knoop over de Zuid-Chinese aanloophavens doorgehakt. Dat is vooral voor Shekou een goede zaak, omdat die haven Yantian vervangt in de vaarschema’s van drie diensten tussen het Middellandse Zeegebied en het Verre Oosten.

Shekou valt wel weg uit de rotatie van de FE4 Service tussen Noord-Europa en het Verre Oosten. Voor de diensten tussen Noord-Europa en de Far East wordt Yantian de enige Zuid-Chinese aanloophaven. De Chinese haven ontvangt drie van de vijf loops, waaronder de FE3 en FE4 die Antwerpen rechtstreeks bedienen.

Elders in Zuid-China keren Hapag-Lloyd, ONE en Yang Ming DaChan Bay de rug toe. Die Zuid-Chinese haven (foto) wordt nu nog bediend door de PS4 Service op de trans-Pacific, maar zal vanaf april niet meer rechtstreeks door THE Alliance bediend worden. De drie carriers moeten ook nog steeds hun nieuwe Zuidoost-Aziatische aanlopen vastleggen. Tot nu toe is Singapore daar de grote hub voor deze alliantie, maar de concurrentie met Tanjung Pelepas en vooral Port Kelang blijft groot.

Wan Hai

Een nieuwigheid in het oost-netwerk van THE Alliance is ook een eerste rechtstreekse dienst tussen Azië en de Rode Zee in samenwerking met de Taiwanese rederij Wan Hai Lines. Yang Ming was op dat vaargebied al actief met een gezamenlijke dienst met Cosco Shipping en PIL. Die dienst wordt echter in april gestaakt en vervangen door een nieuwe loop van de Ocean Alliance (CMA CGM, Cosco Shipping, Evergreen en OOCL) en PIL.

Yang Ming blijft echter op het vaargebied actief en overtuigde Hapag-Lloyd en ONE om mee te doen met de nieuwe AR1 Service. Die partners waren al actief tussen de Far East en Jeddah, maar zullen met de nieuwe AR1 nu ook Sokhna en Aqaba rechtstreeks aanlopen.

Voor Wan Hai betekent de participatie in de nieuwe Rode Zeedienst een terugkeer naar dit vaargebied na een afwezigheid van bijna acht jaar. De Taiwanese carrier was tussen 2007 en 2009 al op die route actief in een gezamenlijke lijndienst met Hapag-Lloyd. Wan Hai zal een van de zeven schepen van de nieuwe AR1 Service leveren. De wekelijkse dienst zal verzorgd worden door schepen van gemiddeld 4.800 teu.

Stefan Verberckmoes