Allerlaatste kans voor Westerscheldeklipper 'Moby Dick'

De laatste Antwerpse Westerscheldeklipper ligt klaar voor afbraak bij een Hobokense scheepssloperij. Eigenaar Chris Ruttyn neemt gelaten afscheid. Ook liefhebbers van varend erfgoed knarsetanden, maar het lot van het schip lijkt bezegeld.

Of er nog iemand interesse heeft in het casco van de laatste Antwerpse Westerscheldeklipper? Met die vraag zet de Hobokense scheepssloperij Van der Gucht de 'Moby Dick' op Facebook in de etalage. Het 36 meter lange schip werd deze week door eigenaar Chris Ruttyn naar de sloop gebracht. Met pijn in het hart, want Ruttyn werkte lange jaren om het schip te restaureren. De hoge liggelden die sinds kort worden gevraagd, doen het project de das om. Ruttyn had gehoopt op een erkenning als varend erfgoed en een plekje in de Antwerpse Droogdokkensite. Nu dat allemaal niet doorgaat en er bovendien zware facturen in de bus vallen voor de liggelden (algauw 1.500 euro per maand), zit er niets anders op dan het schip naar de sloop te brengen. 

Vergevorderde plannen 

Tien jaar lang werkte Ruttyn aan het casco van het schip, dat relatief goed bestand was gebleven tegen de natuurelementen. Zijn plan was om de 'Moby Dick', die een tijd als 'Galathea' door het leven ging, te restaureren als voorbeeld van het verdwenen, maar typisch Antwerpse, scheepstype van de Westerscheldeklipper. Bijna veertig jaar lang deed het dienst als drijvend werktuig op het Brusselse kanaal. De opbouw met woning moest nog helemaal opnieuw gebeuren, maar de plannen om de overkapping van het ruim te herstellen, waren vergevorderd. "Het lijkt momenteel op niet veel, maar laat ons niet vergeten dat bij sommige schepen die vandaag hoge ogen gooien als gerestaureerd erfgoed, vijftien jaar geleden de bomen nog door het stuurhuis groeiden", zegt Ruttyn.

Geen plaats op Droogdok

In de aanloop naar een nieuwe bestemming voor het Antwerpse Droogdokkenpark bleek dat er voor het schip geen plaats was. Voor een plaatsje in de stadshaven werden plots de commerciële liggelden gevraagd, hoewel Ruttyn in het verleden vier jaar de steun had van het Havenbedrijf. Ruttyn had gehoopt rond de Moby Dick een vzw-structuur op te zetten, zoals die in Antwerpen rond een aantal andere erfgoedschepen bestaat. Nu gooit hij de handdoek in de ring. In Antwerpse erfgoedkringen is de wrevel groot. 

"Ik heb tot vorige zondag geprobeerd een oplossing te vinden", zegt Ruttyn. Inmiddels ligt het schip in Hoboken op de sloopwerf van Van der Gucht. Wie toch nog interesse zou hebben, kan zich maar beter haasten. Het bedrijf wil volgende week met de sloop beginnen.

Michiel Leen