Allereerste lng-bunkering in Antwerpse haven

Voor het eerst werd in de Antwerpse haven een schip bevoorraad met lng. De Zweedse chemicaliëntanker Ramelia werd dinsdagochtend door Titan LNG van brandstof voorzien. Port of Antwerp wil nu meer terminals lng-ready maken.

De chemicaliëntanker Ramelia, die sinds september 2019 voor de Zweedse Gothia Alliance (behandeld door Vopak Agencies) vaart, werd dinsdagochtend gebunkerd ter hoogte van Kaai 512 aan de steiger van SEA-Tank Terminal in het Kanaaldok. De lng-brandstof werd aan het schip geleverd door het lng-bunkerschip 'FlexFueler 001' van het Nederlandse Titan LNG. Dat bedrijf heeft sinds 2019 een vergunning van Port of Antwerp om lng in de Antwerpse haven te leveren. Titan LNG is marktleider in het bunkeren van lng naar kleine en grote schepen die op lng varen. Het bedrijf levert al jaren aan schepen die lng willen gebruiken als brandstof via trucks en sinds 2019 ook per bunkerschip. Later dit jaar wordt de 'FlexFueler 002' gedoopt. Die zal de scheepvaart in heel het Antwerpse havengebied bevoorraden met lng, met als vaste uitvalsbasis Kaai 526.

Uitvoerige screening

Door te werken met een systeem van vergunningen, garandeert Port of Antwerp dat de dienstverleners in de Antwerpse haven continu voldoen aan de hoogste standaarden. De vergunningen worden uitgereikt nadat Port of Antwerp de kandidaat-bunkeroperatoren onderworpen heeft aan een uitvoerige screening. Hiervoor maakt het Havenbedrijf gebruik van de Clean Marine Fuels Audit Tool van de International Association of Ports and Harbours. Het vergunningenstelsel is een van de drie pijlers van het Port Safety Management Framework van Port of Antwerp voor bunkering van schone scheepsbrandstoffen. Een lng-bunkerkaart bepaalt waar lng in de haven gebunkerd kan worden en een strak operationeel kader moet ervoor zorgen dat lng-bunkeroperaties veilig en in harmonie met andere havenactiviteiten gebeuren.

Lng-ready terminals 

Hoewel het bunkeren een operatie betreft tussen 'leverend bunkerschip' en 'ontvangend handelsschip', zijn ook de terminals een betrokken partij. Om ervoor te zorgen dat terminals zichzelf straks de officieuze titel ‘Lng Ready Terminal’ kunnen geven, begeleidt en informeert Port of Antwerp dit voorjaar de terminals om ze vertrouwd te maken met bunkeren. Door als eerste een lng-bunkeroperatie aan haar steiger te faciliteren, neemt SEA-Tank Terminal hierin een pioniersrol op voor de Antwerpse haven. Naar verwachting zal die terminal spoedig door andere terminals in de haven worden gevolgd. 

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp, laat optekenen: “Als vijfde grootste bunkerhaven ter wereld, willen wij een voortrekkersrol opnemen in de integratie van koolstofarme brandstoffen in de bunkermarkt. Met deze eerste lng-bunkering in onze haven, zetten we opnieuw een belangrijke stap in de transitie naar een Multi Fuel Port.”

Michiel Leen