ACL-‘conro’ nieuwste generatie op maiden trip in Antwerpen (+ foto's)

De ‘Atlantic Star’, het eerste van een nieuwe generatie conro-schepen van rederij ACL, was gisteren op maiden trip in Antwerpen. Het revolutionaire design maakt het schip een pak milieuvriendelijker en geeft het ook heel wat meer capaciteit.

Rederij ACL, een onderdeel van de Grimaldi-groep, is bezig met het vervangen van de huidige generatie G3 container/roro-schepen (conro) op zijn trans-Atlantische dienst door een nieuwe generatie G4-schepen. De ‘Atlantic Star’ is de eerste in een reeks van vijf. In de loop van volgend jaar moeten alle vijf de nieuwe schepen in de vaart zijn.

Revolutionair design

Dankzij hun revolutionair design stijgt de containercapaciteit met 105%, de autocapaciteit met 31% en de roro-capaciteit met 45%. Zowel de roro- als de autodekken zijn hoger dan bij hun voorgangers: tot 7,4 meter voor de roro-dekken en tot 2,1 meter voor de autodekken.

“ACL is in 1967 gestart met conro. Dit is een nichemarkt die altijd zal blijven. De combinatie van containers en roro gaat dikwijls samen voor dezelfde klant. Zo worden grote machines als roro vervoerd en gaan de onderdelen voor die machines mee in containers”, legt Bernard Moyson uit, managing director van ACL. De roro-lading bestaat voornamelijk uit projectlading. “Al wat te hoog en te zwaar is om in containers vervoerd te worden, wordt op mafi’s geladen”, aldus nog Moyson.

Ecologisch

Op ecologisch vlak kunnen de G4-schepen eveneens mooie troeven voorleggen. Hoewel ze dezelfde afmetingen hebben als de vorige generatie, kunnen ze dubbel zoveel lading meenemen. De uitstoot per teu ligt daardoor tot 65% lager. De motoren zijn ook veel milieuvriendelijker. “Er is gekozen voor scrubbers van het laatste nieuwe type en niet voor zwavelarme brandstof. Scrubbers kosten normaal capaciteit wegens hun hoog gewicht, maar door het design geldt dat niet voor deze conro’s”, aldus Moyson.

Dankzij de lage uitstoot kunnen de schepen in de haven van Antwerpen rekenen op een reductie van de havengelden.

De totale capaciteit bedraagt 3.800 teu, 750 roro-eenheden en 1.300 wagens. Het schip is uitgerust met containercellen. ACL gaat er prat op dat het dankzij dit systeem in de voorbije dertig jaar nog nooit een container verloren is.

Registratie in Liverpool

De ‘Atlantic Star’ is geregistreerd in Liverpool. “Dat is vanwege de veel gunstiger arbeidsvoorwaarden. De loonkloof met het Verenigd Koninkrijk bedraagt 35%. Dat is een risico voor Antwerpen, dat daardoor zogenaamde ‘non customer contact’-functies dreigt te verliezen”, zegt Moyson. Anderzijds blijft ACL volgens de managing director graag in Antwerpen omwille van de ‘inland cost’ voor projectlading die een grote impact heeft op de totale prijs.

Op de trans-Atlantische dienst, die in Europa Hamburg, Göteborg, Antwerpen en Liverpool aanloopt en in Noord-Amerika Halifax, New York, Baltimore en Norfolk, is wat export betreft Antwerpen de tweede belangrijkste haven na Liverpool. “Liverpool heeft nul concurrentie”, verduidelijkt Moyson. De Scheldehaven is echter nummer één wat de import betreft.

Verhuis naar AET

Zoals reeds eerder gemeld, verhuist ACL vanaf de opening van de nieuwe Deurganckdoksluis in april volgend jaar, van de Europaterminal op de Schelde naar de AET-terminal in de Waaslandhaven. De rederij hoopt met die verhuis transhipment lading terug te winnen van Hamburg. Volgens Moyson is de behandeling van de schepen achter de sluizen goedkoper dan op de Schelde. Hij hoopt wel dat er geen oponthoud is in het Deurganckdok door ander scheepvaartverkeer. “De volgende aanloop is in Liverpool en is tijgebonden, dus is vertraging uit den boze”, aldus Moyson. Havenschepen Marc Van Peel verzekerde hem dat er geen hinder zal zijn.

Van Peel, met in zijn zog de Kerstman, overhandigde de kapitein van de ‘Atlantic Star’ een welkomstgeschenk. De Kerstman had verder nog geschenkjes bij voor de bemanning. “ACL en Grimaldi zijn goede klanten van de haven en dit nieuwe schip staat voor innovatie en duurzaamheid. Bovendien neemt het een grote variëteit aan lading mee”, zei de Havenschepen.

Op zijn maiden trip in Antwerpen nam de ‘Atlantic Star’ 350 containers en 300 roro-eenheden aan boord.