ACL koopt slots bij MSC

In afwachting van de komst van nog meer nieuwe en grotere conro’s, verhoogt ACL zijn trans-Atlantische capaciteit door slots te kopen op de Ecuador Service van MSC die op weg van Noord-Europa naar Ecuador ook de VS bedient.

Het akkoord werd eerder deze maand van kracht en werd ondertekend door Andrew Abbott, voorzitter en CEO van ACL, en Pasquale Formisano, senior vice president van MSC. Dit slotakkoord blijft geldig tot het einde van dit jaar en wordt beperkt tot containers vanuit Antwerpen, Bremerhaven en Rotterdam naar New York/New Jersey.

Het gaat overigens niet om een vaste allocatie. ACL mag zelf bepalen hoeveel containers bij MSC worden bijgeladen, mits die Zwitserse partner uiteraard voldoende slots ter beschikking heeft. Voor ACL is het de derde wekelijkse afvaart naar New York, want de rederij heeft behalve de eigen dienst immers ook nog een allocatie op de PAX Service van Hapag-Lloyd.

Vierde generatie

ACL wou extra ruimte omdat het dit jaar zijn oude conro’s van het G3-type vervangt door fors grotere nieuwbouwschepen van de vierde generatie (G4), waarvan momenteel alleen nog maar de ‘Atlantic Star’ in de vaart is. Begin volgende week zou de ‘Atlantic Sail’ als tweede schip in China opgeleverd worden. De andere zouden in juni, augustus en oktober moeten volgen. De nieuwe schepen hebben een containercapaciteit van 3.809 teu, wat volgens de rederij ruim dubbel zoveel is als hun voorgangers.

Omdat ACL in de weken met een afvaart van een nieuwbouw veel meer lading kan meenemen, werd een tijdelijke oplossing gezocht om de capaciteit in de andere weken alvast te vergroten. Het akkoord met MSC heeft een opzegtermijn van slechts vijftien dagen en zal beëindigd worden zodra alle vijf nieuwe schepen in dienst zijn.

De bouw van de conro’s duurt veel langer dan aanvankelijk voorzien omdat het bijzonder ingewikkelde schepen zijn. De rederij wou ook de exploitatie van de nieuwbouw ‘Atlantic Star’ een tijdje uittesten om eventueel op de werf Hudong Zhonghua nog kleine aanpassingen te laten doen aan de zusterschepen. De ‘Atlantic Sail’ voltooide overigens al op 11 januari de eerste proefvaarten (foto).

Kieldrechtsluis

In Antwerpen zal de behandeling van de grote conro’s door AET gebeuren zodra de nieuwe Kieldrechtsluis operationeel is. Omdat de opening van die sluis onlangs werd uitgesteld, blijft ACL nog drie maanden langer dan voorzien klant van de Europaterminal van PSA (tweede foto).

De geplande verhuizing naar AET heeft alles te maken met het feit dat AET een joint venture is van de Grimaldi Group waartoe ACL behoort, en Mexico Natie. Bij AET zijn momenteel twee portaalkranen van Liebherr in aanbouw (derde foto) voor de behandeling van de G4-schepen.