Aantal vertragingen in lijnvaart neemt af

Het verschil tussen de meest en minst klokvaste carriers in de lijnvaart is aan het verkleinen. Behalve het aantal vertragingen neemt ook de duurtijd ervan af.

Die twee conclusies kunnen getrokken worden uit het maandelijkse Global Liner Performance rapport van de Deense consultant SeaIntel, die vorige maand 11.939 bewegingen van containerschepen op zeventien vaargebieden heeft opgevolgd.

Van al die schepen arriveerde 85,3% op tijd in de haven van bestemming. Dat is het tweede beste resultaat sinds de Denen ruim vier jaar geleden zijn begonnen om de stiptheid van de top-20 carriers te meten. In oktober bedroeg de score nog 84,2% en in november 2014 was dat 75,6%.De gemiddelde vertraging bedroeg 3,32 dagen, wat een duidelijke verbetering is tegenover de 4,29 dagen van een jaar geleden.

Wan Hai

Van alle top-20 carriers kwam de Taiwanese rederij Wan Hai als meest klokvaste uit het onderzoek naar voren met een resultaat van 91,1%. MOL en Evergreen vervolledigen de top-3. In een vergelijkbaar onderzoek (op tien vaargebieden) van de Britse consultant Drewry doken de Taiwanese carriers Wan Hai en Evergreen onlangs ook al in de top-3 op.

De rode lantaarn in beide rangschikkingen is eveneens dezelfde, in casu MSC. Volgens SeaIntel hield 82% van de schepen van MSC zich vorige maand aan het vaarschema. Het verschil met Wan Hai bedraagt dus minder dan tien procentpunten. Volgens SeaIntel is het verschil tussen de eersten en de laatsten al een tijdje aan het verkleinen. 

Ook Hyundai Merchant Marine (84,6%) en Zim (85,2% eindigden met relatief goede scores onderaan in het lijstje. MSC’s 2M-partner Maersk Line die in het verleden vaak de rangschikking aanvoerde, stond vorige maand volgens de Deense consultant op de achtste plaats.