Aanloop in Antwerpen van nieuwe ‘Monaco Maersk’ voorzien in januari

Maersk Line neemt volgende week zijn vijfde Triple E-schip van de tweede generatie in ontvangst. Deze ‘Monaco Maersk’ van 20.568 teu wordt in principe na de ‘Madrid Maersk’ en ‘Moscow Maersk’ een derde recordschip voor de Antwerpse haven.

Maersk Line was eerst van plan om de nieuwbouw in te schakelen in de AE1/Shogun Service van het 2M Vessel Sharing Agreement met MSC, maar heeft wat met schepen geschoven omdat sommige afvaarten in het Verre Oosten geannuleerd werden.

De ‘Monaco Maersk’ zal na de oplevering eerst gaan bunkeren in de Russische haven Vostochniy en pas op 14 december in Xingang de vloot van de AE2/Swan Service vervoegen. De eerste Antwerpse aanloop aan de MSC PSA European Terminal (MPET) is voorzien voor 24 januari.

Overgeslagen

In de praktijk zal de ‘Monaco Maersk’ het zusterschip ‘Madrid Maersk’ vervangen, waarvan de geplande afvaart naar Europa voor de AE2/Swan Service onlangs werd overgeslagen. De ‘Madrid Maersk’ werd daarom deze week overgeheveld naar de AE10/Silk Service vanuit het Verre Oosten naar Rotterdam, Bremerhaven en Gdansk.

Die wissel brengt zoals gewoonlijk een domino-effect op gang, waarbij de 'Madison Maersk' van de AE10/Silk naar de AE5/Albatros Service doorschuift ter vervanging van de 'Eugen Maersk' (17.816 teu). Die laatste gaat nu op Antwerpen varen in de AE7/Condor Express, waardoor de 'MSC Istanbul' (16.652 teu) kan doorgeschoven worden naar de AE11/Jade Service tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied. Daar vervangt de 'MSC Istanbul' een kleiner schip van 14.000 teu, dat nu beschikbaar komt voor noord-zuidverkeer.

Colombo

De vier zusterschepen van de nieuwe Triple E-reeks varen nu elk in een andere dienst. Het gaat om de AE2/Swan Service voor de ‘Moscow Maersk’, de AE5/Albatros Service voor de ‘Munich Maersk’ en de AE1/Shogun Service voor de ‘Milan Maersk’. Door die verdeling ontvangen alle belangrijke aanloophavens van Maersk een recordschip van de Deense carrier. De ‘Milan Maersk’ werd eerder deze maand bijvoorbeeld een nieuw recordschip voor de haven van Colombo.

De rederij uit Kopenhagen laat in totaal elf zusterschepen bouwen bij Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Op die Zuid-Koreaanse werf wordt druk doorgewerkt, want behalve de ‘Monaco Maersk’ zijn ook de ‘Marseille Maersk’ en de ‘Manchester Maersk’ al uitgedokt. In het droogdok ligt de ‘Murcia Maersk’ al klaar voor een definitieve schilderbeurt (foto) en worden ook al secties van de ‘Mumbai Maersk’ aan elkaar gelast.

Stefan Verberckmoes