2M verhoogt trans-Atlantische capaciteit

Maersk Line en MSC gaan grotere schepen inzetten in een van hun drie gezamenlijke trans-Atlantische diensten. De capaciteitsverhoging is nodig omdat er met Hamburg Süd en Hyundai Merchant Marine (HMM) twee ‘coloaders’ bijkomen.

De TA2 of NEUATL2 Service van de 2M-partners Maersk en MSC wordt nu nog verzekerd door vier panamaxschepen met een capaciteit van 4.043 tot 5.294 teu. De ‘Pohorje’ zal als kleinste schip op 3 april in Bremerhaven als eerste van dat kwartet vervangen worden door de ‘Seamax Norwalk’ die een capaciteit van 7.846 teu heeft.

De week erna zal het de beurt zijn aan de ‘MSC Melissa’ van 6.724 teu (foto) om de kleinere ‘MSC Nerissa’ van 5.050 teu af te lossen. De nieuwe vloot van de TA2/NEUATL2-dienst zal uitgebreid worden naar vijf schepen omdat de rotatie zoals eerder gemeld wordt uitgebreid met een nieuwe aanloop van Wilmington in North Carolina.

Deze trans-Atlantische dienst verbindt wekelijks Bremerhaven, Felixstowe, Antwerpen (MPET) en Le Havre met New York, Baltimore, Norfolk, Wilmington (eerste aanloop op 23 april) en Savannah. Hamburg Süd zal alvast 700 slots per week mogen vullen.

Allocatie

De Duitse rederij krijgt net als HMM ook een allocatie op de TA3/NEUATL3 Service naar Mexico en de US Gulf. Voor Hamburg Süd gaat het om 300 teu per week en per richting. Deze dienst die de Duitsers als EUNA2 zullen verkopen, behoudt zijn basisvloot van zes zusterschepen van 7.403 teu. Als zevende schip wordt nu de ‘MSC Charleston’ van 8.089 teu ingezet, die onlangs een schip van 6.730 teu heeft vervangen.

Hamburg Süd zal vanaf volgende maand al zijn oostwest-volumes bij Maersk Line boeken. Tussen Azië en Noord-Amerika krijgt de Hamburgse carrier die door Maersk Line zal overgenomen worden, alvast 3.300 slots per week en per richting op zeven diensten van het 2M Vessel Sharing Agreement. HMM zal op de trans-Pacific 5.800 slots van 2M vullen en zelf 1.000 slots op de eigen diensten beschikbaar houden voor Maersk en MSC.

Stefan Verberckmoes