2M stuurt Britse lading tijdelijk naar Antwerpen

De MSC PSA European Terminal (MPET) ontvangt tijdelijk een pak extra lading van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC.

Vorige week heeft de ‘MSC Zoe’ van 19.224 teu al Southampton voorbijgevaren en de Britse lading in Antwerpen gelost. Southampton is in principe de eerste Europese loshaven voor de ultra large container ships (ulcs) uit de AE2/Swan Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa.

Deze week gebeurt hetzelfde met de ‘MSC Hamburg’ van 15.908 teu en ook de komende weken zullen de Triple E’s ‘Mathilde Maersk’ en ‘Merete Maersk’ (elk 18.340 teu) uit dezelfde Far East dienst rechtstreeks naar de Scheldehaven komen om op die manier opgelopen vertragingen in te halen.

Voor MPET levert dit heel wat extra trafiek op, die bovendien dubbel telt omdat alle containers voor Southampton ook weer op een ander schip moeten worden overgeladen.

Maersk Line heeft daarvoor intussen het containerschip ‘Meta’ van 2.732 teu gehuurd, dat deze week een eerste keer containers van de ‘MSC Zoe’ aan het Deurganckdok kwam oppikken om daarna koers te zetten naar Engeland (foto). De ‘Meta’ blijft alvast nog tot het einde van deze maand tussen Antwerpen en Southampton pendelen om importlading van de AE2 Service naar de eindbestemming te brengen.