2M staakt tijdelijk grootste containerdienst op Antwerpen

De massale sluiting van winkels in Europa in de strijd tegen corona, heeft een grote impact op de ladingvolumes tussen de Far East en Europa. Maersk en MSC staken daarom tijdelijk twee van hun tien diensten, waaronder de AE2/Swan Service.

In het Verre Oosten gaat deze rationalisatie vrijwel onmiddellijk in. De eerste afvaart van de AE2/Swan Service die geschrapt wordt, is die van de ‘MSC Sixin’ (23.656 teu) op 8 april uit Qingdao. Vanaf diezelfde dag wordt ook de AE20/Dragon Service van de 2M-partners Maersk en MSC tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied voor een periode van drie maanden opgeheven.

De tijdelijke stopzetting van de AE2/Swan is een zware klap voor de Antwerpse haven en voor MSC PSA European Terminal (MPET) in het bijzonder. MSC en Maersk hadden net besloten om in deze dienst hun grootste megamaxschepen van 23.656 en 23.756 teu (foto) in te zetten. De AE2/Swan is een van de drie Far East loops van 2M die MPET ontvangt. De AE6/Lion en AE7/Condor Services blijven voorlopig doorgaan.

Sneuvelen

MSC heeft de klanten wel al verwittigd dat er de komende weken mogelijk nog meer afvaarten sneuvelen. De beslissing om de capaciteit al dan niet verder te beperken, zal afhangen van de marktvraag. De afvaart van de 'MSC Sixin' die nu niet doorgaat, had het megamaxschip op 21 mei naar MPET moeten brengen. Vanaf die datum zal de terminal de AE2/Swan Service voor een periode van drie maanden moeten missen, omdat MSC in het tweede kwartaal geen afvaarten uit China meer biedt met deze loop.

Het aantal geannuleerde scheepsreizen omwille van de coronacrisis is intussen snel aan het stijgen. Flows maakte vrijdag al bekend dat een gezamenlijke dienst van Hapag-Lloyd, COSCO Shipping Lines, Yang Ming en Ocean Network Express (ONE) tussen de Indische oostkust en Noord-Europa de komende anderhalve maand veertiendaags wordt, omdat het coronavirus nu ook in India is uitgebroken.

Stefan Verberckmoes