Coronacrisis: 2M hervat eerste van vijf gestaakte diensten

Maersk en MSC hebben hun TP8/Orient op de trans-Pacific opnieuw opgestart. Ook andere carriers verhogen daar nu weer hun capaciteit. De ‘MSC Sveva’ vestigde in Long Beach overigens een bijzonder indrukwekkend nieuw record.

Het marktherstel op de trans-Pacific lijkt ingezet. De wekelijkse TP8/Orient Service van de 2M-partners Maersk en MSC tussen Qingdao, Shanghai, Ningbo, Busan, Long Beach en Oakland werd deze week terug opgestart met een afvaart van de ‘MSC Ariane’ van 13.050 teu. Deze dienst werd in april gestaakt toen het coronavirus de Verenigde Staten had bereikt en de ladingvolumes op de trans-Pacific begonnen te krimpen.

De heropstart zal Maersk en MSC toelaten om zes schepen van 7.154 tot 11.300 teu weer aan het werk te zetten. De TP11/Elephant Service tussen Zuidoost-Azië en de oostkust van de VS, die ook in april tijdelijk stopgezet werd, zal volgens de laatste plannen op 8 augustus hervat worden met de ‘San Fernando’ van 8.714 teu. Daardoor kunnen nog eens elf werkloze schepen gereactiveerd worden.

Recordaanloop

De 2M-partners hebben de tijdelijke stopzetting van de TP8/Orient Service al gedeeltelijk gecompenseerd door grotere tonnage in te zetten in andere loops. Zo werd een schip van 13.000 teu uit de TP2/Jaguar Service vervangen door de ‘MSC Sveva’ van 19.224 teu. Dat die extra slots ook gevuld konden worden, blijkt uit het nieuwe overslagrecord van de ‘MSC Sveva’ in Long Beach, de enige aanloophaven aan Amerikaanse zijde.

De containerreus heeft er tussen 2 en 8 juni maar liefst 30.744 teu geladen en gelost. Het schip werd door zeven kranen behandeld door Total Terminals International (foto). Dit nieuwe overslagrecord overklast andere recente recordvolumes van 2M in onder andere Gdansk (20.081 teu) en Antwerpen (15.237 teu).

THE Alliance

Maersk en MSC zijn niet de enige carriers die hun capaciteit op de trans-Pacific weer durven verhogen. De leden van THE Alliance kondigden onlangs nog aan dat de PS5 Service nog tot eind juli opgeheven zou blijven, maar intussen vinden er toch vier afvaarten in juni en een vijfde in de eerste week van juli plaats met schepen van zo’n 8.500 teu. Tussen de Far East en de oostkust van de VS zullen de alliantiepartners nu toch drie afvaarten bieden van de tot juli gestaakte EC3 Service omdat de ladingvolumes toenemen.

Op de andere grote oost-westroutes is 2M nog iets voorzichtiger. Op de trans-Atlantic is de TA4/NEUATL4 tot eind juni stopgezet en zal een beslissing over een heropstart genomen worden op basis van de evolutie van het ladingaanbod. Er werd nog geen schip genomineerd voor een eventueel vertrek uit Antwerpen op 6 juli. Tussen de Far East en Europa zijn de AE2/Swan en AE20/Dragon Service tot eind september onderbroken, wat gedeeltelijk gecompenseerd wordt door extra reizen, grotere schepen in andere loops of de start van de Griffin Service in de zomermaanden.

Stefan Verberckmoes