2M herschikt vaarschema's tussen Europa en Far East

Maersk Line en MSC wijzigen in maart de rotaties van hun tien diensten tussen het Verre Oosten en Europa. Antwerpen krijgt er een directe verbinding met de Vietnamese haven Cai Mep bij.

De twee rederijen gaan tussen de Far East en Europa zes extra schepen inzetten om stipter te kunnen varen. De schepen zullen iets trager varen, maar krijgen zo ook meer reserve om vertragingen als gevolg van congestie of slecht weer goed te maken.

Antwerpen blijft in het vaarschema van drie van de zes wekelijkse diensten tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. De Scheldehaven blijft de eerste Noord-Europese loshaven in de AE6/Lion Service, die vanaf maart ook de Vietnamese haven Cai Mep zal beginnen aanlopen. Ook de AE2/Swan Service en de AE7/Condor blijven naar het Deurganckdok komen.

Rotterdam

Rotterdam krijgt er volgend jaar een extra aanloop van de AE7/Condor bij en wordt daarin zelfs de eerste Noord-Europese loshaven, wat nu Hamburg is. Toch blijft het aantal aanlopen in de Nederlandse haven gelijk, want de AE1/Shogun stopt de dubbele aanloop van de Maashaven. Rotterdam krijgt voortaan een plaats in het midden van de Europese rotatie, waarin Felixstowe eerste loshaven en Bremerhaven laatste laadhaven wordt.

Ook Le Havre verliest een dubbele aanloop. De AE7/Condor behoudt de Franse haven als laatste Europese laadhaven, maar laat Le Havre als eerste loshaven vallen. Dat wordt gecompenseerd door de Normandische haven toe te voegen aan de rotatie van de AE6/Lion Service als tweede loshaven na Antwerpen.

Nieuwe havens

2M maakt van de gelegenheid gebruik om enkele nieuwe havens in het netwerk op te nemen. Behalve Cai Mep zijn dat Nansha en Yokohama, die beide de AE1/Shogun Service zullen ontvangen. De aanloop van de AE7/Condor Service in Qingdao wordt geschrapt. Die Noord-Chinese aanloop verhuist naar de AE10/Silk Service. Antwerpen behoudt een rechtstreekse verbinding met Qingdao via de AE2/Swan.

In het Middellandse Zeegebied valt de Maltese haven Marsaxlokk uit de boot. De Italiaanse havens La Spezia en Gioia Tauro vallen terug van twee loops naar een. De AE20/Dragon Service zal voortaan op weg van Zuid-Europa naar de Far East behalve Jebel Ali ook Abu Dhabi rechtstreeks aanlopen.

Stefan Verberckmoes