2015 bracht voor Hapag-Lloyd beloofde keerpunt

Hapag-Lloyd keerde de rode cijfers vorig jaar de rug toe. De Duitse lijnvaartoperator sloot het jaar af met winst en rekent erop die lijn dit jaar te kunnen doortrekken. Een herstellende markt moet daartoe bijdragen.

2014 was voor de Duitse gigant financieel een minder jaar geweest, maar in 2015 kreeg Hapag-Lloyd het opnieuw meer voor de wind. Het nettoresultaat sloeg om van een verlies van 604 miljoen euro naar een winst van 114 miljoen. De ebit ging van 383 miljoen euro in min naar 366 miljoen in plus en de ebitda verbeterde van 99 naar 831 miljoen euro.

Synergieën

Het zijn cijfers die CEO Rolf Habben Jansen tevreden stellen. “Hapag-Lloyd heeft afgeleverd wat het beloofd heeft. In vergelijking met onze belangrijkste concurrenten hebben we een groot deel van onze achterstand goedgemaakt. Hapag-Lloyd is opnieuw een van de best presterende spelers in de sector”, stelt hij.

De synergieën die de groep uit de overname van de containeractiviteiten heeft weten te halen, en de kostenverlagingen en efficiëntiewinsten die in het raam van het OCTAVE-programma gehaald zijn, noemt hij als hefbomen voor de terugkeer naar rood naar zwart. Die hebben in totaal 600 miljoen dollar bijgedragen.

Minder kosten

De Duitse reder vervoerde vorig jaar 7,40 miljoen teu (+25,3%) en zag zijn omzet klimmen van 6,81 naar 8,84 miljard euro (+30%). Achter die stijgingen gaat vooral de impact van de integratie van CSAV schuil (wat ook na zes maanden al heel duidelijk te merken was).

De groei ging gepaard met een vrij fikse daling van de gemiddelde vrachttarieven: die gingen met 14,2% of 202 dollar omlaag naar 1.225 dollar per teu. Daar stond dan weer tegenover dat de transportonkosten met 20,1% zakten naar 1.089 dollar per teu. Naast de veel lagere bunkerprijzen (gemiddeld van 575 dollar per ton in 2014 naar 312 dollar per ton vorig jaar) speelden daarbij de verminderde eenheidskosten als gevolg van de synergieën met CSAV mee.

Verder herstel

Habben Jansen ziet 2016 in de richting van verder herstel gaan. “We geloven dat de lopende consolidatie en de toekomstige alliantieverbanden de markt meer stabiliteit zullen verschaffen en dat de markt ook tot op zekere hoogte opnieuw zal opveren.”

Samen met de voortgezette inspanningen om de kosten te drukken, de efficiëntie te verbeteren en synergieën te bewerkstelligen zou dit een “lichte” stijging van de ebitda en een “duidelijke” toename van de ebit voor 2016 tot gevolg moeten hebben.

Met zijn verhoogde financiële reserves staat Hapag-Lloyd ook klaar om “bijkomende groeimogelijkheden te benutten”.