Zomer: het beroep van yard controller (Jill en Jens bij CSP Zeebrugge)

In onze zomerreeks belichten we deze week bijzondere beroepen uit de maritieme en logistieke sector. Vandaag vertellen Jill Degrande en Jens Dewilde van CSP Zeebrugge over het vak van yard controller op een terminal voor 25.000 containers.

Aan de diepzeekade van het Albert II-dok heeft CSP Zeebrugge een terminal met ongeveer 25.000 plaatsen voor containers. De voortdurende beweging in die reuzenpuzzel wordt in goede banen geleid door acht yard controllers. Twee van hen zijn Jill Degrande (35) en Jens Dewilde (25).

“De functie van yard controller bestaat eigenlijk uit twee compatibele jobs. Je begint als equipment controller (dispatcher). Daarbij krijg je eerst drie maanden opleiding om het terminal-operatingsysteem te leren kennen. Je leert ook om over radio te communiceren met de havenarbeiders in de straddle carriers. Zij verplaatsen containers van het schip, trein of truck naar een plaats op de yard of omgekeerd. Gedurende ongeveer een half jaar tot een jaar krijg je op die manier een goed beeld van hoe de yard in elkaar zit en hoe alles werkt. Wanneer je dat volledig onder de knie hebt, volgt de opleiding voor het tweede aspect van de job, namelijk die van yard planner”, vertelt Jens.

Container terugvinden

“Een yard planner geeft elke container een juiste plaats. Die hangt af van het vertrek per schip, trein of truck. Je moet logisch redeneren en in de toekomst denken. Hoe zal je, rekening houdend met de aankomsten en vertrekken in de komende weken, de containers in de yard plannen? Bijvoorbeeld containers die per truck moeten vertrekken, plaats je het best dicht bij de grid waar de chauffeurs hun lading oppikken. De hoofdbedoeling is dat je alle containers netjes kunt terugvinden en dat ze zo weinig mogelijk afstand moeten afleggen”, verduidelijkt Jill.

“In de praktijk werk je afwisselend een paar weken als dispatcher en als planner. Door het contact met de havenarbeiders tijdens het dispatchen blijf je op de hoogte van wat er zich op het terrein afspeelt. Dat komt goed van pas wanneer je de planning doet. En omgekeerd helpt inzicht in de planning je bij het dispatchen”, zegt Jens.

Bijzondere sfeer ‘s nachts

Over welke eigenschappen beschikt een goede yard controller? Jens: “In de planning moet je een aantal dagen en weken vooruit kunnen denken. Je moet ook een teamspeler zijn want wij werken in shiften. Op het einde van de shift geef je de planning door aan de volgende collega. Het is belangrijk dat je bij die hand-over goed jouw visie, jouw denkwijze doorgeeft zodat het beheer van de yard een continu geheel vormt. Op het einde van elke shift schrijven we telkens op wat we gedaan hebben en wat er de volgende shift niet vergeten mag worden.”

Jill: “Als dispatcher moet je stressbestendig zijn. De aankomsten en afvaarten veranderen dikwijls en soms wijzigen de bestemmingen. Dan moet je het schema voor het laden en/of lossen helemaal aanpassen. Het is hier alvast nooit saai, er is altijd activiteit. Zelfs de nachtshift heeft zijn charme: er hangt dan een bijzondere sfeer die anders is dan overdag.”

Van horeca naar terminal

Hoe word je yard controller? “Ik haalde een bachelor logistiek management aan Howest in Brugge en werkte daarna een jaar bij mijn stagebedrijf Jan De Nul in Aalst. Op school kregen we een goede algemene logistieke vorming, maar dit beroep kun je alleen on-the-job leren. Elke terminal heeft een eigen informaticasysteem, elke haven is anders, er komen andere schepen en specifieke ladingen”, vertelt Jens.

Jill komt uit een volledig andere sector. “Twee jaar geleden wou ik na tien jaar in de horeca ofwel een zaak starten ofwel een ander vak leren. De VDAB-opleiding 'logistiek wegtransport' sprak me aan en na drie maanden kon ik bij CSP Zeebrugge solliciteren. Ik was zodanig onder de indruk van de terminal dat ik dacht: ik móét die job hebben.”

Jong team

De acht yard controllers van CSP Zeebrugge zijn een relatief jong team. “In het begin was het wel wat aanpassen aan het ploegenstelsel van vroeg, laat of nacht. Maar na verloop van tijd ontdek je ook het voordeel van het feit dat je vrij bent op momenten waarop de meeste andere mensen moeten werken. Ook de doorgroeimogelijkheden van deze functie trekken ambitieuze mensen aan. Sinds een aantal maanden volg ik een opleiding om in augustus vessel planner te worden. In die functie moet je heel sterk op de yard planning kunnen vertrouwen. De containers moeten zeker op de juiste plaats staan en het gewicht moet kloppen voor de verdeling op het schip”, zegt Jens.

“We hebben ook vaak andere ladingen dan containers, bijvoorbeeld wieken voor windturbines of jachten. Door de uitbreiding van de terminal en de stijgende volumes zoeken we trouwens nog extra collega’s”, besluit Jill.

Roel Jacobus