Zomer: het beroep van scheepsbevoorrader (Noel Fasquelle, Landtmeters)

In onze zomerreeks belichten we deze week bijzondere beroepen uit de maritieme en logistieke sector. Vandaag vertelt scheepsbevoorrader Noel Fasquelle welke benodigdheden hij allemaal aanlevert.

Alsof je ongeveer alles kunt kopen wat je op het water nodig hebt, behalve het schip zelf, zo lijkt het wel wanneer je binnenstapt bij Landtmeters. Of je nu op zoek bent naar een zeekaart, een uniform of een nieuw zeil, het is op voorraad. Voor de liefhebbers is er zelfs een aanbod boeken over de maritieme geschiedenis. Kwestie van op zee wat te lezen te hebben.

Geschiedenis

We hebben afgesproken met Noel Fasquelle, CEO van Landtmeters Naval Store Group. Het bedrijf omvat Fasquelle Scheepsbenodigdheden, R. de Wit Shipstores, Bandera Flagmakers, Landtmeters Yachting Equipment en de Falcon Seamen Shop op het Falconplein. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1860. Een geschiedenis die Noel zichtbaar interesseert, getuige zijn collectie nautisch antiek, waaronder het authentieke stuurwiel van een oude ‘Congoboot’ van de CMB.

Noel volgde zijn vader op aan het hoofd van het bedrijf en bouwde de groep verder uit, onder andere via overnames. De familie heeft ervaring in de binnenvaart. Noel heeft verschillende yachtingbrevetten. De passie voor het water en de maritieme geschiedens zit hem in het bloed.

Seamen Shop

Dat blijkt ook uit de overname van de Falcon Seamen Shop. “Ik had het spijtig gevonden als dat winkeltje niet was blijven voortbestaan. Ik heb goede contacten met de vorige eigenaars, dus de overname was snel afgewerkt. Het is een zaak met historiek. Geschiedenis is belangrijk, en dat kun je in zo’n winkel ook leren.”

Vorig jaar sloeg Noel nog een noodkreet. Scheepsbevoorraders werden in Antwerpen een uitstervend ras. “Dat komt door een opeenvolging van acquisities in de sector. Ook de internationale spelers komen naar Antwerpen. Zo zijn er heel wat Antwerpse zaken verdwenen.”

Schip wacht niet 

Landtmeters opteert voor een generalistische strategie. Waar de – schaarser wordende – andere Antwerpse bevoorraders zich in een niche specialiseren, gaat Landtmeters voor het brede plaatje. Het zevenkoppige team kan snel schakelen. Een must, want een schip kan niet blijven wachten op benodigdheden.

“Sommige bedrijven zijn al vijftig jaar bij ons. Het klantenbestand is erg divers, van binnenvaart- en zeevaartoperatoren tot bijvoorbeeld grote petrochemische bedrijven uit de haven”, weet Noel.

Verhuis

Binnenkort verhuist het bedrijf van de huidige locatie aan de Noorderlaan naar een nieuwe stek. Een locatie op maat van de binnenvaart, aan het Tweede Havendok, Kaai 140. “Het binnenvaartcentrum van Antwerpen, om niet te zeggen van België”, klinkt het. “De zeevaartafdeling verhuist eind augustus, de yachtingafdeling verhuist eind oktober.”

Het bedrijf heeft meer dan 250.000 producten in voorraad. Want of je nu de zee opgaat met een kleine zeilboot dan wel met een megamaxcontainerschip, voor beide geldt dat je niet even midden op zee kunt stoppen om benodigdheden aan te schaffen die je voor de afvaart vergeten was. “We werken vaak met standaardpakketten, ” zegt Noel. “Daarin kan alles zitten, gaande van verf voor het dek tot reserveoveralls voor de crew.” Er wordt een onderscheid gemaakt tussen ‘Engine stores’, ‘Cabin stores’, ‘Deck Stores’ en ‘Safety.’ De eerste categorie slaat op alles wat met de machinekamer te maken heeft, 'Cabin stores' omvat alles wat met de bemanningsverblijven te maken heeft, zoals matrassen en dekbedden, bestek, drinkbekers. ‘Deck stores’ omvat alles wat je nodig hebt om het dek van het schip te onderhouden: verfrollers, dekzeilen, luiken, touwwerk enzovoort. ‘Safety’ omvat de veiligheidsuitrusting, zoals zwemvesten en vuurpijlen. Landtmeters levert ook uitrustingen voor dok- en rivierloodsen. 'Bonded stores', zeg maar eten en drinken, biedt het bedrijf niet aan. 

Vlaggen

Ook oude, historische materialen zoals katoendoeken, scheepstouwen en teer vind je hier nog. Interessant voor wie een historisch vaartuig onderhoudt. “Onze ambitie is om een onestopshop te zijn voor alle bedrijfstakken van de scheepvaart.”

Wat bij het binnenkomen meteen opvalt, is de collectie internationale vlaggen. “In elk land moet je een gastenvlag voeren, naast de vlag van je eigen land. Als een schip last minute een nieuwe bestemming toegewezen krijgt, moet het een gastenvlag kopen”, zegt Noel.

Over de meer ‘speciale’ verzoeken van sommige zeelui blijft Noel discreet. “Maar van sommige vragen sta je toch even paf. Zo vroeg een klant ooit om handboeien. Die heb je nodig voor het geval je een muitend bemanningslid aan boord moet opsluiten.”

Koestert Noel nog vakantieplannen voor de zomer? “Ik plan enkele weken vakantie deze zomer. Het afgelopen jaar met de COVID-perikelen was het alle hens aan dek. Het zal deugd doen om even uit te blazen.”

Michiel Leen