Nieuwe VTS-verkeersleiders van start: 5 in Zeebrugge en 1 in Zandvliet

Het agentschap MDK verwelkomt een nieuwe lichting VTS-verkeersleiders. Een van hen is de Nederlandse Laura Spijkers. "Ik miste het maritieme wereldje", zegt Laura, die jaren bij de Nederlandse Koninklijke Marine werkte.

Sinds 1 september 2020 volgen de zes stagiairs de opleiding tot VTS-operator bij de afdeling Scheepvaartbegeleiding van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK). Het traject bestaat uit een generieke basisopleiding van drie maanden. Hierin komen theoretische modules aan bod zoals nautische kennis, regelgeving, communicatietheorie, nautisch Engels en apparatuur, maar ook praktijkoefeningen op de VTS-simulator. Vijf van hen gaan aan de slag in de VTS-centrale van Zeebrugge, de zesde werkt binnenkort vanuit de centrale in Zandvliet.  

Heimwee naar maritieme wereldje

De Nederlandse Laura Spijkers is een van hen. “In september 2020 ben ik gestart met de opleiding tot verkeersleider en begonnen bij MDK”, vertelt ze. “Ik heb bij de koninklijke marine in Nederland gewerkt als militair. Maar doordat ik daar gestopt was en omdat ik door de liefde in België ben komen wonen, ging ik op zoek naar ander werk. In mijn nieuwe, niet-maritieme job merkte ik al snel dat ik het maritieme wereldje miste en ben ik verder gaan zoeken. Zo kwam ik uit op verkeersleider bij het MDK en heb ik gesolliciteerd.” 

“De opleiding verliep goed”, blikt Laura terug. “Het was leuk om nieuwe dingen te leren en naar het einde toe waren het allemaal puzzelstukjes die in elkaar vielen. Door de coronamaatregelen hebben we jammer genoeg niet op andere werkplekken kunnen kijken.” 

Scheepsrampen vermijden

“We lopen nu volledig mee in het wachtsysteem sinds onze opleiding klaar is. De taken van een VTS-begeleider zijn divers. Die doet onder meer de intakes van de schepen, zodat de juiste gegevens bekend zijn zoals daar zijn: de diepgang, het aantal personen aan boord, de lading en bijvoorbeeld ook of er symptomen van corona zijn bij de bemanning. Een VTS-begeleider werkt samen met het loodsstation door de schepen op de hoogte te brengen van de beloodsingstijd zodat zij hun vaart hierop kunnen aanpassen. Verder moeten hij goed in de gaten houden of er geen afwijkingen zijn in het vaargedrag, om zo scheepsrampen of aanvaringen te vermijden.

Nog een taak: de scheepvaart proactief inlichten over andere scheepvaart. En het ankergebied bewaken en schepen die beginnen te driften opmerken. Allemaal voor een vlotte en veilige scheepvaart. De uitdaging in mijn nieuwe job is:  vooruitkijken. Het leuke is dat elke dag anders is."

In teken van corona

Opleidingen organiseren in coronatijden is een uitdaging, ondervond ook het lesgevend personeel. Stefaan Priem (hoofd opleidingen, afdeling Scheepvaartbegeleiding) laat optekenen: “De eerste lockdown in 2020 viel samen met de laatste fase van de vorige opleidingsgroep. We hadden dus al wat ervaring opgedaan met de omstandigheden. Toch hebben we ons opnieuw moeten aanpassen in de tweede lockdown van het najaar. We wilden onze VTS-locaties zo veel mogelijk beschermen tegen een mogelijke uitbraak. Onze maatregelen, in combinatie met de uitstekende mentaliteit en motivatie van de stagiairs en onze instructeurs, hebben van de opleidingsperiode alsnog een succes gemaakt.” 

Michiel Leen