Wim Liers: "Die ouwe legt het tenminste uit, lachen de leerlingen"

Van Dievel kennen we als het transportbedrijf dat zijn chauffeurs betitelt als 'vrachtwagenpiloten.' Aan ouderdomsdeken Wim Liers (77) de taak om de kandidaten klaar te stomen voor hun examen en de weg.

Liers stond in het verleden aan het hoofd van een eigen autorijschool, het lesgeven is hem niet vreemd. De aandacht voor het verkeersreglement en het verkeer bleef. Louis De Wael van Van Dievel polste Liers twee jaar geleden of hij de kandidaten niet wou helpen screenen. Een chauffeur opleiden, kost heel wat moeite en geld, daarom test het bedrijf het potentieel van de kandidaten.

“Ik ga met de aspirant-chauffeurs de weg op om het traject te verkennen, op een grondiger manier dan de rijschool dat kan”, zegt Liers. “Ook de theoriebijscholing neem ik voor mijn rekening. Als ze fouten maken, zoeken we samen uit wat er misgegaan is. 'Die ouwe legt het tenminste uit,' lachen ze dan.”

Le doyen

Liers zal tijdens het gesprek nog een paar keer lachend naar zichzelf verwijzen als 'den ouwe', maar van de vaak veel jongere chauffeurs met wie hij werkt, krijgt hij veel respect. “Ze noemen me ook weleens 'directeur', of 'president', onlangs zelfs 'le doyen' (de (ouderdoms)deken, red.).  Ze komen soms ook met persoonlijke problemen bij me. Ik probeer hen te helpen. Mijn ervaring in de jeugdbijstand komt daarbij van pas.”

Schoolmeesterachtig wordt het nooit. “Elke groep is anders, heeft andere vragen of kennis. Het heeft geen zin om als een soort alwetende vooraan te staan. Ik durf toegeven dat ik ook niet altijd een antwoord heb, maar dan zoek ik het snel op. Ik heb zelf een doorzoekbare versie van het verkeersreglement opgesteld op een USB-stick, want het wetboek zelf is moeilijk te doorploegen. Weet u, het theorie-examen brengt u niets bij. Het zegt u niets over wat er beter moet.”

PIloot

Liers is 24 uur per maand bij Van Dievel te vinden en denkt niet aan stoppen. Vast staat wel dat de wereld erg veranderd is sinds hij in de jaren '70 rijlesssen begon te geven. “Het verkeer wordt complexer, de vrachtwagens groter. Het kan niet anders of de proeven worden strenger. Vroeger volstond het bij manier van spreken dat je een beetje aan het stuur kon sleuren, nu moet je ook de boordcomputer en de tachograaf kunnen bedienen. Die term 'vrachtwagenpiloot' is niet voor niets gekozen.”

Michiel Leen