Tina Vandenbosch nieuwe communicatiemanager Euronav

Tina Vandenbosch is de nieuwe communicatiemanager bij rederij Euronav. Een heel nieuwe omgeving voor de Limburgse, maar dergelijke carrièreswitches zijn een integraal onderdeel van haar carrière tot hiertoe.

Wanneer we Vandenbosch spreken, heeft ze er net haar eerste paar werkdagen bij Euronav opzitten. “Toen Euronav me aanzocht, was ik eigenlijk aan een sabbatical bezig. Voordat ik zelf weer actief op zoek ging naar een baan, vonden zij mij.”

Lernout & Hauspie

Vandenbosch heeft jaren ervaring in de communicatie. Zo werkte ze van 2006 tot 2013 bij consultancybureau KPMG, waar ze onder andere instond voor de communicatie in het dossier Lernout & Hauspie. Verder ook bij het farmabedrijf Baxter en land- en tuinbouwspecialist AVEVE. “Ik zoek onbewust telkens een andere sector op”, zegt Vandenbosch over dat opmerkelijke parcours. “De scheepvaart was helemaal nieuw voor mij, dat alleen al heeft mijn nieuwsgierigheid meteen getriggerd.”

Een aparte wereld is het wel, geeft Vandenbosch toe. “2.700 van onze medewerkers zitten ver weg van het hoofdkantoor, in internationale wateren. Mijn taak is onder andere ervoor te zorgen dat de connectie tussen werkgever en werknemers in stand gehouden blijft. Je ziet ook een grote diversiteit in de profielen waar je mee werkt: bedienden, maar ook zeelui en bij uitbreiding hun familie. En de investeerders zijn uiteraard ook een belangrijke factor. Ook dat is nieuw. Euronav heeft andere noden dan een standaardbedrijf. Een uitdaging waar ik zeker mijn tanden in kan zetten.”

Transparantie troef

Ook naar de buitenwereld toe zal Vandenbosch heel wat te vertellen hebben. “Niet iedereen bekijkt de maritieme sector even positief, de milieuaspecten wegen zwaar door in het politieke debat. Het komt erop aan aan het publiek te tonen welke verantwoorde maatregelen wij nemen, waarom we bijvoorbeeld niet geloven dat scrubbers (uitlaatgasreinigers) de enige en beste oplossing zijn, maar dat we ook naar het gebruik van schone, reglementaire olie kijken. Een transparante communicatie is dan een troef.”

Intussen is Vandenbosch volop bezig de haven te verkennen. Ook een bezoek aan een van de Euronavtankers staat zeker nog op het menu, als er nog eens eentje deze richting uitkomt.

Michiel Leen