Thesis over Nieuwe Zijderoute kaapt Bito-prijs weg

Met zijn eindwerk over de Nieuwe Zijderoute kaapt handelsingenieur Nicolas Sutalo de scriptieprijs binnen van het BITO, het Belgisch Instituut voor Transportorganisatoren. "De Zijderoute is alleen voor bepaalde niches een duurzame oplossing."

Voor zijn masterproef als handelsingenieur aan de Universiteit Antwerpen hield Nicolas Sutalo het opzet van de Nieuwe Zijderoute tegen het licht. Daarbij zet hij de hedendaagse commotie rond de treinverbinding tussen China en Europa in een historisch perspectief. "Hoewel in 2016 welgeteld 94% van de goederenuitwisseling tussen Azië en Europa per schip plaatsvond, is dit maritieme overwicht vanuit een geschiedkundig standpunt bekeken een relatief recent fenomeen (Hillman, 2018). Zo vormde de Zijderoute eeuwenlang, van de klassieke oudheid tot de late middeleeuwen, de principiële handelsroute tussen Oost en West", stipt hij aan. 

Niet overal evident 

De vergelijking tussen spoor en maritiem levert opvallende resultaten op. "Het is wel duidelijk dat spoorvervoer enkel in bepaalde niches en binnen een bepaalde geografische context duurzamer is dan het schip. De Chinese kuststeden zijn uiteraard beter per schip te bereiken. Dieper inlands valt de treinroute beter te verantwoorden. Voor Centraal-Europa biedt het ook perspectieven, toch in gebieden die het verst van de Noord-Europese zeehavens verwijderd zijn."

De jury was onder de indruk van zowel de stijl, opbouw als inhoud van Sutalo's betoog en beloont hem met een geldprijs van 1.000 euro en een certificaat. De formele prijsuitreiking vindt later dit jaar plaats. Sutalo is inmiddels bij Atlas Copco aan de slag als data-analist. 

Michiel Leen