Terminaluitbater PSA lokt kandidaten met helikoptervlucht

PSA haalt de grote middelen boven om kandidaten te lokken voor zijn tientallen technische vacatures: technici die hun cv meebrengen naar de jobdag van 27 mei, worden per helikopter naar de linkeroever gevlogen voor een sollicitatiegesprek.

"The sky is the limit", moeten ze bij PSA gedacht hebben. Het bedrijf zoekt voor zijn servicedivisie ATS 75 mechanici en storingstechnici voor het onderhoud en de herstellingen van zijn steeds uitbreidende vloot van kranen en straddlecarriers. Omdat die profielen sowieso al schaars zijn en ook in andere sectoren zeer gegeerd zijn, gooit de terminaluitbater de grote middelen in de strijd. Op 27 mei organiseert PSA een jobdag op het Eilandje met een niet eerder vertoonde stunt: geïnteresseerde technici die in aanmerking komen, worden - desgewenst vergezeld door één persoon naar keuze - met een helikopter opgepikt ter hoogte van het Willemdok en dan overgevlogen naar de MPET-terminal op de linkeroever, waar ze meteen een kennismakings- en sollicitatiegesprek aangeboden krijgen. Voor de gelegenheid wordt ook een straddlecarrier (rijdende containerlift, red.) op een ponton in het Willemdok geplaatst, om meteen de jobinhoud wat zichtbaarder te maken. 

Drastisch 

Een drastische promotieactie, maar ingegeven door noodzaak, weet PSA-woordvoerster Caroline Creve. "De technische profielen die wij zoeken zijn echte knelpuntberoepen. De uitstroom uit het onderwijs blijft achterwege, de schaarste neemt toe." En dat terwijl het bedrijf rekent op een stijgend volume aan behandelde container. PSA zoekt technici met een A2-diploma auto- en elektromechanica, maar ook bachelors en industrieel ingenieurs. Het bedrijf stelt nu al driehonderd technici te werk op de drie locaties: de Europa- en Noordzeeterminal op de rechteroever en de MPET-terminal op de linkeroever (kaai 1742).

De opvallende stunt met de helikopter, onder het motto "Fly to your future", is geen geïsoleerde actie. PSA heeft immers een heus 'studentenactieplan', waarbij het bedrijf door stages, prijzen, jobbeurzen en sponsoring zijn zichtbaarheid bij de studenten en schoolverlaters tracht te vergroten. Medewerkers van het bedrijf die een valabele kandidaat aanbrengen hebben recht op een premie van 2.000 euro als 'hun' kandidaat vervolgens zes maanden bij PSA aan de slag blijft.

Hoogtevrees? 

Het blijft evenwel een onorthodoxe actie, zo'n helikoptervlucht. "Op die manier krijgen de kandidaten al een goed overzicht van hun werkgebied. Bovendien speelt het werk zich ook op grote hoogte af: 50 meter boven de grond werken is geen uitzondering." Om maar te zeggen: dit is geen job voor iedereen. Yannick Betrains, technisch directeur, schetst de uitdagingen: "Je komt in aanraking met elektronica, elektriciteit, hydraulica, enzovoort. Dit bedrijf draait 24 uur op 24, er is dus ook weekend- en nachtwerk mee gemoeid. Da leer je niet op school." 

Linker- of rechteroever?

Eenmaal in dienst krijgen de nieuwkomers een half jaar opleiding, waarna ze meer ervaring binnen het bedrijf opbouwen en een toenemende autonomie krijgen. De verloning heet marktconform te zijn en wordt aangevuld met premies voor shiftwerk, nacht- en avonddiensten. Voor wie van de linker- naar de rechteroever moet pendelen, wordt een tolkaart voorzien voor de Liefkenshoektunnel. Bij de sollicitatie wordt er wel rekening gehouden met de woonplaats van de kandidaat. In de mate van het mogelijke wordt vermeden dat hij of zij de Schelde moet kruisen. Om maar te zeggen: eenmaal in dienst bij PSA is het met de auto te doen, en niet met de helikopter.

Michiel Leen