Studententeam analyseert jobzoekgedrag jongeren Antwerpse haven

Welke (online) zoekkanalen gebruiken jongeren wanneer ze (willen) werken in de haven? En hoe schatten ze hun onlineskills zelf in? Op die vragen zoekt een team studenten van Thomas More Hogeschool een antwoord met behulp van een online-enquête.

In het kader van hun bachelorproef in de toegepaste psychologie, onderzoekt een vijfkoppig team studenten van de Thomas More Hogeschool het jobzoekgedrag van jongeren die (willen) werken in het Antwerpse havengebied. Studente Oumaima Yahiaui legt het doel van het onderzoek uit. "De vraag die wij in ons onderzoek beantwoorden, komt voort uit het project Skills Navigator. Dat grensoverschrijdende project wil zicht krijgen op de factoren die het zoekgedrag beïnvloeden van jongeren tot 26 jaar tewerkgesteld in het havengebied." 

21st century skills

De studenten lazen zich eerst grondig in en stelden op basis van hun literatuurstudie een online-enquete op, die ze nu aan zoveel mogelijk jongeren willen voorleggen. De focus ligt daarbij op zogeheten '21st century skills': de vaardigheid om met digitale toepassingen, sociale media en onlineplatformen te kunnen werken. "We willen weten langs welke kanalen jongeren op een job in de haven stuiten", zegt Yahiaui. "Een beter inzicht in die zaken kan de mismatch helpen tegengaan. Tegelijkertijd gaan we na hoe de jongeren hun eigen '21st century skills' inschatten. Hebben ze het met andere woorden in de vingers om via die kanalen een job te vinden?"

De studenten hopen op minstens een honderdtal volldig ingevulde enquêtes. De vragenlijst invullen duurt zo'n vijf minuten. Over twee weken zouden ze de bevragingsfase willen afsluiten.

Michiel Leen