Start-up Yondr speelt 20th Century Fox naar huis met 360°-beeld haven

Yondr, de Beverse start-up achter de spectaculaire havenbeelden die te zien waren op SuperNova in Antwerpen, viel in Las Vegas in de prijzen. Straffer nog: Yondr kaapte de prijs weg voor de neus van filmgigant 20th Century Fox.

Wie midden september het technologiefestival SuperNova bezocht in Antwerpen, herinnert zich vast nog de opvallende drijvende koepel bij het Museum aan de Stroom (MAS), waarin een impressionante 360°-visual van de haven van Antwerpen werd vertoond. Dat project, met als titel 'Port of the future', is nu in de prijzen gevallen op het prestigieuze VR Fest in Las Vegas. In de categorie commercial/branded entertainment kwam het Beverse technologiebedrijf Yondr als winnaar uit de bus. Zelfs de grote Hollywoodfilmstudio 20 thCentury Fox moest de duimen leggen tegen de start-up uit Beveren. 

"Wat we tijdens SuperNova deden, is dan ook een voorbeeld van wat we het liefste doen: op een creatieve manier een verhaal vertellen", zegt Mathias Van Dosselaer, mede-oprichter van Yondr. "In de dome brachten we een visual waarin verleden, heden en toekomst van de haven samenkwamen." Onbekend terrein is de haven niet voor de Beverse jongens. Niet alleen ligt hun Belgische kantoor op een boogscheut van de havenactiviteiten op de linker-Scheldeoever, ze werkten ook al samen met Antwerpse bedrijven als Van Moer. 

Entertainmentgigant

Het is de tweede keer dat de jongens van Yondr in de prijzen vallen op de technologiebeurs VR Fest, maar dat ze deze keer een entertainmentgigant als 20th Century Fox achter zich lieten, maakt het extra speciaal. "Een enorme waardering en een geweldig gevoel", zegt Van Dosselaer. "De bekroning van drie maanden hard werken." Tijd om de (ere)prijs op te halen, had het team niet. Ze werken momenteel hard door aan een nieuwe opdracht.

Van Dosselaer is vol lof voor de mensen met wie Yondr bij het Havenbedrijf samenwerkte: Wim Wouters, tech wizard van het Havenbedrijf, en Joke Rommelaere, die mee de communicatie verzorgde. Intussen is er wel wat interesse uit de havenwereld, beaamt Van Dosselaer. Kan ook moeilijk anders: tijdens SuperNova bezochten dertigduizend mensen de installatie op een (lang) weekend tijd. 

Michiel Leen